fredag 1 mars 2013

SyMmEtRiEr & Borgar

Hej!

Ett bildprojekt avslutat och nästa igång! Den här gången ska det vara ett symmetriskt mönster till en tapet. Inspirationskällan är Alhambra, en gammal symmetrisk slags "borg" som är byggd häpnadsväckande symmetriskt. Inte bara utsidan utan även insidan, speglingen i vattnet... Nästan allt är symmetriskt!

Mitt mönster är mestadels inspirerat av de små detaljer som man kan se i många av mönstren på Alhambra; nämligen naturmönster. På många ställen syntes löv och blommor i alla dess former, vilket inspirerade mig till hela mönstret, men syns tydligast på löven. Dessutom fann jag hjärtformationer på ett ställe, och eftersom de liknade löv ville jag ha med dem för att åter föra tankarna till naturen och romantiken som den erbjuder.

Sedan skulle jag vilja koppla de fyrkantiga rutorna som löper från varje hjärta och ut mot varandra, till formen av byggnaden. Om man ser byggnaden framifrån ser man det klassiska "borg" -mönstret, som brukar finnas ovanpå den omkringliggande muren runt borgen, där vakterna håller utkik.
De mer abstrakta formerna, d.v.s. Cirklarna och diamanterna, kommer från många av de mosaikmönster man kan hitta inne i byggnaden. Färgschemat är detsamma som finns på Alhambra; vit bakgrund och detaljer i svart, mörkt röd, blålila (ljus och mörk), mörkgrön (ljus & mörk) och guldgul. Om man tittar riktigt noga kan man se en svagt ljusare färg i kanterna innanför de svarta konturerna, mellan det svarta och färgen. Detta behöll jag för att behålla känslan av slitet och lite gammalt; precis som färgerna på Alhambra!

För att titta på själva symmetrin i mönstret får vi ta ut en kvadrat med en stjärna i mitten, löv på varje sida, halvcirklar istället för cirklar och trekanter istället för diamanter. Nu har vi en ruta som vi kan inspektera lättare. Jag har kombinerat flera symmetrier i samma mönster. Skulle man vika hela verket på mitten skulle mönstret på ena sidan matcha det andra perfekt. Detta kallas speglingssymmetri, eftersom mönstrets ena sida är en spegelbild av den andra, på andra sidan symmetrilinjen. Fast i detta mönster finns två stycken symmetrilinjer, som delar det i fyra.

Den andra symmetrin jag har arbetat fram kallas rotationssymmetri. Just detta mönster har tvåfaldig rotation, eftersom man kan rotera den två gånger och ändå se likadan ut.
När jag började arbeta fram mönstret tog jag rentav och skissade av en romb från ett mönster på Alhambra. Sedan krökte jag sidorna en aning tills en slags stjärna bildades som gjorde det hela mer levande.

Vattnet som Alhambra speglades i inspirerade mig också mycket. Jag ville att man skulle få känslan av flykt; som ringar på vatten...så att mönstret försvinner utåt. Alltså började jag bygga på olika former som alla har koppling till byggnadens detaljer - men allt rör sig bort från mitten.

Mönster nummer 1 (se bild 6) är gjort med hjälp av tesselering. Det betyder att man med mönster skapar en yta som inte innehåller några tomma utrymmen. De geometriska figurerna täcker allt så att det skapas nya, andra figurer när de första figurerna möter varandra. (Observera att alla mönster bygger på samma grundläggande figur, men att mönstret på bild 8 saknar halvcirklar och trianglar).

På bild 7 kallas mönstret för translation. Det vill säga, ett mönster där en geometrisk figur upprepade gånger kopierats. Här ska det vara tomrum mellan figurerna.
Jag har även tagit bort halvcirklarna och trianglarna i ytterligare ett mönster för designens skull, då jag tyckte att de inte fyllde en större funktion och det faktum att jag personligen tyckte det var intressant hur mycket mönstret förändrades.

På återseende!

Annie


Inspiration från Alhambra (notera färger och former)



Ännu en inspirationsbild, här finns flera av färgerna jag har använt mig av.


Speglingen i vattnet var en av grundtankarna med mönstren. Även borgmönstret kom med på ett hörn!

Inslag från naturen? Svårt att INTE hitta på Alhambra!

Här är det inte bara färgschemat som jag använt mig av, utan också de hjärtan som synes längst upp på bilden!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar