lördag 16 mars 2013

NU ÄR DEN FÄRDIG! :D

Hej allihop!

Jag har något riktigt roligt att berätta; nämligen att FÅTÖLJEN ÄR FÄRDIG!
Efter mycket slit och arbete med ett stort och ovanligt projekt återstår nu endast beskrivning och ritningar av verket! ;)

Det som har hänt med fåtöljen är:

* Jag rev ut papper i gula nyanser ur tidningar och från utskrivna bilder av färg. Sedan limmade jag upp dem på ett A4-papper så att de täckte ungefär halva pappret.

* Efter att limmet hade torkat ordentligt scannades verket in så att det kunde redigeras i dator.
Därefter satte jag mig alltså med photoshop och redigerade bilden så att det såg ut att vara rivna, gula papperslappar över hela pappret (Se bild 3)
Det färdiga resultatet skrev jag ut, och det såg inte alls ut som ett platt papper. Lite läskigt faktiskt, man ville känna om pappersbitarnas kanter kunde kännas, för att få det bekräftat, men det gjorde de förstås inte.

* Med papperskniv, de utskrivna A3 papprerna, pensel, lim (och tålamodet som krävs till limanvändning) lyckades jag klistra fast dessa gulbeklädda papper genom att skära bort de vita överblivna delarna och sära varje ark på mitten med rivteknik och sedan limma dem över varandra. Tack vare att man rev isär delar som skulle överlappa varandra, blev resultatet plant och utan kanter!

I tidigare inlägg nämnde jag min inspiration från Empir/Karl Johans stil och gustaviansk stil. Valet av gult längs med stolsryggen var från början tänkt att vara randig. Dock tyckte jag när det väl kom til kritan att det skulle se ut som ett mer modernt, abstrakt mönster i nytänkande. 2000-talets stilar är naturligtvis mycket för gamla retro möbler men även nytänkande, abstrakta former. Nytänkande är ett ord som präglat hela processen. Jag vill att man ska känna igen delar av 1800-talets S-former och "magognyn" som finns på kanterna och på benen. Eftersom träet går in på framsidan av stolsryggens kanter en bit, upplever man att det gula ska föreställa tyg - något man ser på nästan alla stolar under de ovannämnda stileepokrarna.

Som sista detalj på fåtöljen valde jag att låta träet få ett slitet utseende. Min tanke var att det nya gulspräckliga moderna skulle mötas med känslan av en gammal stol som blivit sliten med tiden. Detta var enkelt ordnat - bara ett slippapper bort. Tack vare att jag slipade på "träet" dolde jag även de markanta kanterna som uppstått där papper överlappade varandra.
För att få reda mer på kopplingen mellan fåtöljen och 1800-talet, se inlägget "Lite om 1800-talet... :)"

Tills vi hörs vid nästa projekt..!
Annie



Här är allt "mahogny"-trä påklistrat!
Hm..bara en sak återstår...!
Detta mönster fick smycka stolen!
Sidan...


...bakifrån...

... Och så det färdiga resultatet!!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar