söndag 24 mars 2013

Premiär för designinlägg! Sovrumsinredningen ord för ord :D


Inreda ett sovrum - Design1

Vi har fått i uppgift att inreda varandras sovrum, men för att ett sovrum ska bli bra krävs en hel del eftertanke. Man måste fundera vad känslan i rummet ska förmedla, vilka möbler som kunden behöver, hur ljuset faller in i rummet och på bredder, höjder och djup. Man experimenterar med färger och former utifrån kundens önskningar, behov och naturligtvis själva sovrummets potential. Förutom att bestämma hur rummet skulle se ut gjorde vi även inspirationscollage, möbelcollage, planritning och en ritning i isometriskt perspektiv. Det var en utmaning, men som förde med sig en stor skopa lärdomar!


Uppdraget

Jag fick i uppdrag att inreda Sandras sovrum. I nuläget är alla rummets väggar turkosa, vilket ger en ganska kall känsla. Dessutom är rummet inte så stort och har snedtak. Möbelvalet är vitt och vissa små detaljer i rosa finns på få ställen. Enligt mig gör de vita möblerna i nuläget att kombinationen fungerar riktigt bra – snyggt och stilrent men med attityd i det vågade turkosa! I rummet finns ett stort fönster som släpper in starkt dagsljus, men det gråaktiga ljuset gör att temperaturen verkar sjunka några grader när det studsar mellan det halvmörka trätaket, det matchande ek-parkettgolvet och de turkosa väggarna.
Det som ska göras är att få det lilla rummet att kännas större och inte instängt och trångt, vilket lätt kan hända om jag väljer för mörka färgval. Ljuset behöver någonting att ta fäste i, men utan att det blir kallt i rummet. Ett bra förvaringssystem som inte tar för mycket plats, varma färgklickar och öppna ytor är vad rummet behöver.


Kundens behov

För att kunna tillfredsställa kunden och få inspiration om huruvida känslan i rummet ska vara, fick kunden svara på en funktionsanalys. Här fick jag reda på att kundens personlighet, behov av möbler och eventuella önskemål.

När jag satte bilder till analyssvaren, upptäckte jag snabbt vilka känslor som kom fram. Cupcakes, England, bakprogram, glass, blommiga mönster med fåglar, fluffiga tyger och pastellfärgad inredning ger en stark känsla av sött och mysigt. Jag uppfattar Sandra som en människa som älskar att vara  inne och mysa, titta på film, lyssna på musik, läsa och träffa vänner. Detta är vad jag hade i åtanke när jag inredde rummet och försökte göra det så funktionellt som möjligt.
Sedan kommer vi till de svaren som var svåra att koppla samman med de förstnämnda. Det beror med säkerhet på att svaren beskriver raka motsatsen. Sandra gillar även hajfilmer, thriller-böcker, starka färger (gärna turkost), unga artister som sjunger pop och thailändsk mat som i regel brukar vara starkt kryddad. Dessa svar tyder på en tuffare sida hos kunden, vilket gör att jag drar slutsatsen om ett tjejigt tonårsrum med mjuka textilier och starka färger men öppna, ljusa ytor och plats för att bara mysa.

Ordentlig klädförvaring är ett måste enligt kundens behov, öppet fönster ett krav som är ännu en faktor som gör rummet svalare. Förvaringssystem behövs, men hyllsystem för många stora saker är inte nödvändigt.
Sandras önskemål var bland andra glada färger, att vanligt trä inte skulle synas omålat, mysig känsla och en ordentlig garderob med plats att hänga kläder på galgar. Behoven som kunden uttryckligen bad om förutom säng, garderob och skrivbord var även backar i garderoben, plats för laptop, förvaring i skrivbordet, en bekväm skrivbordsstol och en bra bokförvaring.


Förändringsförslag

Kundens sovrum är inte mer än cirka 10 m2 som ungefärlig golvarea, med högsta takhöjd på 2.12 meter. Snedtaket börjar ungefär vid mitten av rummet och löper snett mot rummets bakre del där den slutar vid en vägg ungefär 1.11 meter från golvet. Problemet blir att alla möbler inte får plats vid bakre delen av rummet.
Mitt förslag var att genom ljusa väggar, ljust golv och ljust tak få det lilla rummet att kännas större. Eftersom jag uppfattar kunden som en varm person som gillar starka färger ville jag satsa på en fondvägg i melerad cerise/hallon rosa. Dessa nyanser tänkte jag sedan ta upp genom små detaljer i rummet. Eftersom kunden gillar vatten, hav och hajar tänkte jag använda ännu en accent; nämligen turkosblå nyanser.

Materialen som jag ville jobba med skulle vara mjuka, mysiga och gärna fluffiga. Eftersom jag gärna ville använda vitt på vitt (vita möbler, väggar, tak och ljust golv) för att göra rummet större tänkte jag att dessa härligt mysiga material skulle ge rummet en varm känsla, även om färgen på materialen var bleka. Tack vare en melerad tapet i cerise/hallonrosa kunde jag fånga upp starka, varma olika rosa nyanser i rummet.

Jag ville att möblerna skulle kännas enkla och stilrena, men gärna med klassisk känsla. Sängen hade två krav på sig, en från kundens önskemål, och en på grund av rummets storlek. Kunden önskade helst en hyfsat bred säng, men vill man ha plats för att ta sig fram tillåter rummet inte mer än en vanlig 90-säng. Soffa eller fåtölj fick gärna förekomma, och gärna vara inspirerad från 1800-talets rokokostil, och detta tänkte jag att jag även kunde utnyttja i någon annan möbel.

Eftersom kunden inte är mycket för att använda stora skrivbordsytor i sitt rum, tänkte jag mig inte mer än ett laptopbord, men med förvaringsmöjlighet. Förvaring ville hon ha och förvaring skulle det bli! Tack vare ett skrivbord med en låda för papper och annat var saken avgjord. Dessutom kunde jag ana en bit av 1800-tals känsla i bordsbenens form...vilket passade alldeles utmärkt! Det enda problemet var att bordet var lila, men det skulle lätt kunna fixas med en ommålning i vitt.
Jag hade tur när jag hittade den klassiska och något lantliga sängen. Två stora, rymliga lådor under ger stora förvaringsmöjligheter och att det var en dagbädd var perfekt, då den även kan använda som soffa. Bäst av allt var att den dessutom kan dras ut och bli en 160 cm bred säng om man vill!

Väggarna var från början tänkta i vitt, men snart valde jag en riktigt ljus rosa färg för att kunna få en varmare känsla i det grå ljuset som silar in genom fönstret. Dessutom skulle den starkt cerise-hallon rosa tapeten göra sin rätt genom att ögat då uppfattar den ljust rosa tapeten som vit.
Garderoben, sängen, alla sittmöbler och hyllor går i vitt, medan textilier som matta, gardiner, kuddar och plädar fick starka eller bleka nyanser av rosa och turkost.

De turkosa möblerna/textilierna är:
En ryamatta som känns mjuk och fluffig, men är i en sprakande stark turkos. Taklampan som går i en mer diskret nyans och även har vitt i sig – och som faktiskt påminner mig om ett kakfat, vilket gjorde mitt beslut fulländat. Kuddar, de flesta i ljusare turkost, men också med rosa inslag på många av dem. Andra detaljer som t.ex. ljusskålar och plädar tar också upp de olika nyanserna av turkost.

De rosa möblerna/textilierna är:
Gardinerna, i en kraftig ceriserosa färg gör sin rätt bland alla de vita möblerna genom att sticka ut utan att kännas för mycket. Bokhyllorna, som faktiskt är precis i närheten av gardinerna, men som är så smart designade, att de är vita på utsidan och ceriserosa inuti! Dessa hyllor är på väggen motsvarande den med fondväggen, vilket gör att färgen plockas upp på båda sidor av rummet, utan att bli för mycket eftersom det är ”vitt” runtom. Några av kuddarna är också olika rosa nyanser för att alla färgval ska ses som en enhet.

Eftersom jag ville kombinera accenterna rosa och turkost utan att någon av dem tar över, tyckte jag att den perfekta väggen för fondtapeten var den som finns på den sidan väggen är minst, det vill säga där snedtaket slutar. Det är som sagt ca 1.11 meter och ihop med det vitmålade paneltaket tycker jag att tapeten sticker ut precis lagom mycket. Dessutom står sängen (som är vit) där, och även den vita fåtöljen en bit ifrån väggen. Naturligtvis kommer fondväggen att synas tydligt, men den tar aldrig över rummet.

Genom att välja möbler som helst kombinerar flera behov i en kunde jag skapa plats i ett litet rum. Ett utmärkt exempel förutom sängen som jag nämnde tidigare är garderoben, vars dörr är en spegel!
Istället för en spegel på väggen kunde jag alltså utnyttja ytan med en riktigt snygg svartvit tavla, av en gata i London, naturligtvis. Dessutom kommer Storbritanniens färger med – vitt med rosa istället för rött och turkost istället för blått, och där har vi den engelska flaggan!


Resultat

Nu när jag har beskrivit färgval, känsla, önskemål och möbler är det dags för att tänka över vad som blev bra och mindre bra.
Som jag nämnde tidigare har rummet nu fått en ljus men tuffare känsla tack vare ”vitt-på vitt”-tanken där färgerna får vara utmärkande. Det varma i rummet kommer även från de extra lampor jag har valt. En golvlampa som är varmvit och även ser ut att vara i ett äldre snitt och en sänglampa, även den i varmvit, ger båda rummet den varma belysning det behöver. Trots att rummet behövde en varmare känsla har jag även gett möjlighet till ett kallare svep, då det även finns kalla nyanser både i matta, taklampa och textilier – då kunden gillar att ha öppet fönster så att det blir kallt i rummet. 

Eftersom de vita möblerna ställer upp för de starka färgerna skapar dessa en öppen känsla, men hade jag till exempel haft fondväggen på en vägg där det inte möter det vita paneltaket hade den starkt färgade väggen riskerat att rummet känts skrikigt, eller bredare/djupare beroende på vilken vägg jag hade valt. Kanske hade det fungerat om jag hade valt rätt vägg, men för närvarande kändes detta som en utmärkt lösning. Hade jag mot förmodan gjort alla väggar i starka färger, hade jag snabbt tvingats till samma lösning som Sandra redan lyckats med i sitt rum, nämligen att ha detaljer och möbler i enbart vitt. Ett annat sätt hade kanske varit att bara använda just de nyanser av de färger som finns på väggarna, men för mig skulle det vara svårt att få rosa och turkost att passa ihop på det sättet utan att kännas skrikigt eller rörigt.

Jag fick vissa motgångar under processen med sovrummet, dels på grund av storleken och det sluttande taket, dels på grund av mina färgval. Min oerfarenhet talade i min tvekan till färg- och möbelvalen, innan jag kom så pass långt att jag insåg att jag behövde släppa på tyglarna. Ett stort steg för mig var att inte använda mig av endast en bestämd nyans av en viss kulör, utan istället experimentera med flera nyanser av flera kulörer och ändå få ett enhetligt resultat. Jag har verkligen fått lära mig att inte vara så kritisk mot färgers påverkan på varandra, utan utnyttja känslorna de uttrycker istället.

Även rummets storlek och planlösning har visat sig vara en större utmaning än jag trodde. Man måste hela tiden vara medveten om alla behov i kombination med plats och yta medan man kämpar med att hitta den perfekta möbeln som matchar kundens personlighet – bara för att upptäcka att den inte får plats. Det tog kanske tid, men jag är i alla fall nöjd med resultatet och spänd på att få veta vad min kund Sandra tycker, då det faktiskt är henne hela känslan i rummet har kretsat kring från det att jag fick analysen i min hand!


Nedanför medföljer bilder av inspirations- och möbelcollaget, planritningen och det isometriska perspektivet.

Ha en fin påsk nästa vecka så hörs vi snart igen!
Kram Annie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar