fredag 1 mars 2013

Snart så - Keep up the good work! ;)

Hej!

Den senaste tiden har varit minst sagt omständig. Först trodde jag att jag skulle måla fåtöljens träaktiga delar, sen ändrades detta till att "tapetsera" med papper. Detta var nödvändigt då inte hela min fåtölj är täck av papper (papier-maché) och det är stor risk att färgen sjunker in i wellpappen. Eftersom det fanns mönster av trä kunde man kopiera upp detta, få fram rätt färg och sedan klistra på. Tyvärr blev resultatet inte riktigt vad jag hade hoppats.

Då originalträtapeten som jag kopierade från var fel träfärg - alldeles för ljus och snarare furu än mahogny - ändrade jag färgbalansen och ljus (med hjälp) på kopiatorn. Detta verkade bra till en början, men resulterade i ett svart, brunt och oranget trämönster. Trots det började jag som ni kan se i förra inlägget att klistra på, i tron att det skulle se mycket bättre ut så fort det kom upp i verkligheten.

Sedan kom vår lilla lärare med ett  tips om ett annat trämönster som hon hade hittat. Jahapp, vad skulle jag göra? Det nya trämönstret var utan tvekan minst tio gånger bättre. Dessutom behövdes knappt någon färgkorrigering, det var bredare trästänger så att det skulle bli lättare att klippa rätt och att färgen gjorde att man kunde limma fast utan att vara rädd att det såf overkligt ut.

Sagt och gjort! Nu står fåtöljen halvt täckt med det nya trämönstret. Dessutom måste jag medge att detta träet kommer att passa bättre ihop med det ljusgula.

Ha det fint!

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar