tisdag 19 februari 2013

Klar för körsbäret! :D

Hej! Efter en heldag med fåtöljen står den nu helt färdig och väntar på att bli målad!! :D
Det ska bli väldigt spännande att få måla denna kreation som man kämpat med så länge, som att sätta körsbäret på bakelsen...!

När benens stöd var färdiga och väl inslagna i "papiermaché" borrade och skar jag ut fyra trekantiga hål att sätta dem i. Sedan limmades benen fast inne i själva plattan (där det också hade borrats trekantiga hål halvvägs djupt för stolsbenen).
För att få fast både de stora benen och de små stöden som skulle limmas mitt på, satte jag fast ett ben i taget, och innan nästa limmade jag fast de små stöden på vardera sida. Hela tiden använde jag mig av det mycket hjälpsamma vattenpasset för att undvika en skev fåtölj..!

När benen blivit ordentligt fastlimmade med limpistol ochstöden likaså, var det dags att sätta fast plattan med benen på sitsens undersida. Det var inte helt enkelt. Först tog jag lim (PVA - medium + vatten) och smetade på rikligt på sitsens undersida (Detta efter att jag mätt ut var plattan skulle placeras, vilket är en historia för sig...) för att sedan sätta dit plattan...bara för att upptäcka att det blev ett glapp på nästan en halv centimeter i mitten mellan dem. Dock visade sig limmet hålla tillräckligt mycket för att plattan inte skulle lossna från sitsen. Därför tog jag limpistol och limmade igen kanterna längs med hela plattan som extra stöd, och dölja mellanrummet från sidorna.
Sedan var det dags att täcka igen alla skavanker så att det skulle bli enkelt att måla den snyggt.
Alltså använde jag mig än en gång av den välkända "papiermaché"-metoden. Lim som fyllt igen hål, mellanrum och fäst ihop allt blev dolt under ett lager slät papp.

Nästa gång ska jag försöks åatadkomma träkänsla och försöks efterlikna mahogny. Sedan tänker jag alltså göra randen som löper längs med hela ryggen (framifrån) och ner över sitsen med hjälp av ljusgula toner från tidningar. Frågan är om jag ska sätta "knappar" på eller inte... För om jag gör det, blir intrycket mer likt en stoppad sits/rygg vilket är grundtanken.

Jaha, så kort sagt är uppdrag bygga 1800-tals inspirerad stol i wellpapp snart utfört...men än gläds jag åt att få måla den! Oj vad jag längtar...!

Tills nästa gång..!

Kram
Annie


Mycket lim för bra hållbarhet!
En av enledningarna till att använda "papier-maché"-metoden..!
Innan plattan limmades fast...
Hela fåtöljen i sin helhet för tillfället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar