onsdag 9 januari 2013

Motstridig penna vs tankar

Hej hej!

Nu är vi igång igen efter ett härligt jullov..! Dags att börja forma till bokomslaget!

Till att börja med hade jag i uppgift att göra en skiss på min idé. Det var dock lättare sagt än gjort. Tusen idéer försökte komma fram via pennan och göra sig synliga men blev ett enda virrvarr av skisser...

Efter mycket betänketid har jag nu äntligen något som i alla fall liknar en färdig skiss...om inte jag får nya idéer. Faktum är att den färdiga skissen finns i mina tankar, tillsammans med en liten överblicklig skiss.

Den här veckan var det i alla fall photoshop som gällde för hela slanten - flera timmars idéslipande med ett program man inte är helt bekant med...låt säga att det inte riktigt går fullt så smidigt som man trodde..!

Trots det lilla tidspålägget som går ut på att lära sig programmet, har jag fått till en bakgrund på bokomslaget som matchar både målgruppen och bokens innehåll.

Högst upp på boken är det mörkt lila, sen tonas det ner till vitt och där är formen av en svart planet som ska föreställa jorden. Det svarta symboliserar Madison som "the new rising dark timekeeper" och det faktum att hon känner sig "fången" på jorden som det uttrycks; "trapped on earth. Dead, but not gone".

På "jorden", eller den bit av planeten man ser längst ner på sidan, står bokens titel och författare. Jag blev lite inspirerad av det lila, rosalila och svarta som symboliserar det lite tuffa, tonåriga så jag lade till en liten detalj som förstärker intrycket av just titeln. Närmare bestämt ett rosa "klotterstreck" under.

Bokryggen är mörkt hellila, som en inramning i kontrast mot både framsidan och baksidans bakgrund som är tonad lila till vitt.

Nu är det alltså bara att kämpa på och så småningom vänja sig vid programmet, så att det går lättare att hitta alla saker man vill använda i skapandet...!

Tills vidare!

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar