lördag 19 januari 2013

Ett upplyft för stolen...!

Hej allihop!

Nu börjar fåtöljen ta fart på riktigt..! Jag har äntligen kommit igång med stolsbenen! Dessa blir trekantiga istället för rundade som vanliga stolsben, både för att det ska kännas lite mer modernt, nytänkade och för att det blir lättare att få det att hålla.

Under fåtöljens sits ska det sitta en ca 5 cm tjock platta som benen ska fästas i. Den här plattan har jag slipat på för fullt och den ska vara jämn till ungefär hälften av tjockleken, sen luta diagonalt inåt, vilket jag ska fixa med hjälp av tunt papp och lim (samma som jag klädde in sitsens kanter med).

I plattan ska det borras hål tills det är ungefär en centimeter kvar till stolens sits. Sedan ska hålen göras passande till benens form och benen limmas på plats. Mellan de fyra srolsbenen ska det vara stöd som löper från mitten på varje ben till nästa.

När stolens grundform väl är färdig, och alla kanter är inklädda är det dags för att få fram fåtöljens/stolens personlighet genom färger och mönster.
Min tanke är att basfärgen ska likna trä, närmare bestämt mörk mahogny. Från stolens krökta topps början ska det sedan löpa en bred rand som utgör stolens "dyna". Denna ska vara ljust gul med "dynknappar" på. För att göra den gula färgen mer levande ska jag använda mig av tidningar med olika ljusgula toner  istället för att måla.

Tja, vi får väl se hur det blir!

Ha det bra!

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar