lördag 2 maj 2015

Vårvisning: Affisch!

Hej!

Det var ett tag sedan jag skrev då det är fullt upp i dessa vårtider. Snart är det dags för årets vårvisning! För att få publik på denna kombinerade modeshow och utställning gör vi affischer.

Min affisch ska innehålla: Vårvisning, plats, datum, skolans namn, företagets namn, "pris", kontaktuppgifter för biljetter samt en hint om sammanhang och tema.

Vårvisningen innehåller både modeshow och utställning och eftersom båda tillhör programmet bild och form bör affischen förmedla båda sidor av det kreativa utbud som publiken kommer att möta.

Affischen riktar sig till en mottagare som egentligen enbart befinner sig på vår skola; närmare bestämt ungdomar som är ca 16-18 år. Därmed bör affischen locka dagens ungdomar, gärna med starka färger eller dylikt som vänder uppmärksamheten till sig. Avsändarna är vår klass, som består av en linje med inredningsdesign och en med modedesign. Därmed är det viktigt att affischen speglar båda sidorna samtidigt som modeshowen är det som kommer att "synas" mest den dagen - vilket gör att den borde dominera känslan.

Budskapet som affischen bör förmedla är alltså en blandning mellan inredning, design, färg och form  och mode. För att blidka dessa valde jag en blandning av det som våra linjer har gemensamt - närmare bestämt färg och form. Men då modevisningen kommer ta störst plats låter jag känslan präglas av show och uppvisning.

Affischen finns i två versioner, där grundkonceptet är samma för båda. Grundtanken är att få fram temat ljus och mörker samt scendekoren i form av rep som spänts upp längs med pelare inne i salen (se inspirationsbild). Färgerna i akvarell har jag målat själv, och tanken är att färgerna ska symbolisera vår linje: bild och form. Färgerna är gemensamt för både mode och inredning, därför var det en bra kompromiss. Anledningen till att affischen blivit en blandning är efter att undersökningen för catwalken (se inlägget Vårvisning: Designa en catwalk) visat att elevernas kreationer var så väldigt olika. Därför behövs en så neutral design på både catwalk och scen som möjligt, för att alla färger, former och mönster ska passa in i designen.

I affischerna finns inga märkbara propagandatekniker, eftersom mottagarna inte kräver övertygelse på samma sätt som i till exempel politisk propaganda. Däremot innehåller affischen olika komponenter som ska locka betraktaren att vilja gå dit, men visar enbart sådant som faktiskt ger känslan av vad som kommer att upplevas där.

Tekniker som används är akvarellmålning och grafisk design i Photoshop. Akvarellen bryter mot allt det raka, exakta på datorn och ger en mer levande känsla.

Den första affischen har svart bakgrund med vita detaljer och färg av akvarell i bakgrunden. De vita detaljerna som står i stark kontrast till det svarta representerar ljus i mörkret - i detta fall strålkastare. Från början hade bokstäverna bokstavligt talat ljus runt sig, men det togs snart bort på grund av att det kändes för rörigt och texten dessutom blev svår att läsa (se bild X). De största orden "VÅRVISNING" står under varandra på ett grafiskt men lite lekfullt sätt. Tanken är att det ska kännas dynamiskt och inte statiskt - precis som visningen inte är tänkt att vara steril - genom att göra text och färg i olika storlekar. Det grafiska är också en del i att representera våra program: det ska synas att eleverna som gjort affischerna är estetiskt kunniga. Även repen som kommer kännas igen på pelarna om mottagaren tar sig till visningen är i kontrast till bakgrunden liksom texten. Dessa rep kan liknas vid strålkastare och kan också symbolisera den långa catwalken. Kompositionen präglad av dynamisk känsla, och repen är en stor del i det med sina diagonala linjer. Resten av kompositionen är relativt rak för att inte göra intrycket för rörigt. Färgerna i bakgrunden representerar våra kreationer och vårt program med olika former och färger som förs samman i en och samma visning. Prickarna skulle kunna symbolisera idéer, kreationerna eller eleverna själva.

Balansen vägs upp genom att kompositionen är relativt symmetrisk. De olika texterna väger upp varandra för att inte tippa över åt något håll, och repen väger upp texten till höger. Mottagaren kan läsa affischen från vänster till höger, precis som en vanlig text och låta ögonen vandra över motivet på ett behagligt sätt. Tanken är att man ska kunna läsa den största texten först - den viktigaste - och sedan få reda på informationen i tur och ordning, nästan som i det gyllene snittets spiralform som slutligen landar på "Fri entré" och biljett informationen.

Den vita versionen av affischen är precis likadan som den svarta, med den skillnaden att allt vitt är svart och allt svart är vitt. Det vita kan upplevas som mer vårigt och ger en fräschare känsla. Det finns olika fördelar med både den svarta och den vita. Till exempel försvinner känslan av färgerna som "ljus" i mörker mot den vita bakgrunden, men står fortfarande för alla färger som visningen kommer att innehålla. I den svarta däremot, är risken att "vårkänslan" försvinner på grund av de dova färgerna. Å andra sidan ger den svarta bakgrunden mer känslan av ljus och mörker (visningens tema) än den vita och ger kanske större känsla av modevisning. Den svarta riskerar att kännas som lite för mycket "nattklubb" eller "disco", men kan å andra sidan tydligare förmedla strålkastarljuset än den vita gör.

Enligt min åsikt borde båda kunna användas, med olika fördelar. Men förmodligen är den vita mer tilltalande för många, då den är fräschare och känns mer stilren och framför allt vårigare än den svarta. Å andra sidan har den svarta starkare färger som lättare kan locka dit ungdomar. Därför borde det inte vara dumt att använda båda då fördelarna är en fråga om individuellt tycke och smak.

Nedan följer processen i bild!
Kram!
Annie


Första nedskrivna tankarna. Från början tänkte
jag experimentera med själva formen på affischen.

Här finns fler tankar och även nedskrivet och även
komponenter i själva dekoren och visningens tema.

Lövet målades efter vår första idé med catwalken (se förra inlägget).
Detta togs bort eftersom löven ersattes av rep i dekoren.

Några skisser på idéer. Tidigt var jag inne på
att låta texten dela på sig, eftersom ordet var så långt.
Skannad bild av akvarellmålningen jag gjorde.
Första försöket med idén.






























De första två svarta varianterna kändes ganska röriga, men i stort var konceptet okej...











...så jag provade att göra dem i vitt - vilket blev mer vårigt. Men den till vänster var för tråkig med det grå runt bokstäverna och det färgglada blev lite för mycket "barnkalas"...










...alltså skalades vissa överdrivna detaljer bort och - voila! Här är slutresultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar