torsdag 21 maj 2015

Slutkollektionen: Conscious Minds

Hej!

Nu är även Slutkollektionen ett avslutat kapitel, och detta projekt bygger på gymnasiearbetet (dock har jag valt att enbart skriva om slutkollektionen här). Observera att kollektionen "Conscious Minds" är ett skolprojekt - ingen produkt tillverkas i verkligheten och varumärket är fiktivt - påhittat enbart i övningssyfte.

Detta inlägg består av två delar:

- En skriftlig redogörelse för resultatet av slutkollektionen
- Bilderna av resultatet


Conscious minds: slutkollektionen

Kollektionen handlar om att vara medvetenhet om sin omvärld. Att våga gå emot dagens stressiga samhälle och bara stanna upp och andas. Med inspiration från fem historiska formrebeller i svensk designhistoria har jag skapat mönster som kommenterar min samtid. Mönstren handlar om att se detaljer, ta sig ur stressen och behålla fokus i en tid präglad av teknik och höga krav. Med naturen som inspiration uppmanar den här kollektionen till medvetenhet men är också en skildring av min tid på gymnasiet. Detta är Conscious Minds. See. Feel. Breathe.

1. Målgrupp
Som målgrupp har en fiktiv person använts, med passande egenskaper som stämmer överens med den målgrupp jag vill närma mig. Denna person har fått namnet Sam Lindberg, och har inget specifierat kön. Sam är tjugotre år gammal, bor i en liten lägenhet i Stockholm med sin partner och studerar vid Konstfack. Hen kommer från en familj i Borås med medelinkomst och flyttade hemifrån vid 22 års ålder för att studera i Stockholm. Sams intressen rör sig kring förutom konstnärligt måleri också kring umgänge med vänner och hen tycker mycket om att cykla och ta foton i naturen. Som konstintresserad är Sams stil både färgglad och retro - mycket mönster är välkommet, särskilt med inspiration från 50-60 och 70-talet. Detsamma gäller för partnern, som också studerar vid Konstfack men till dekoratör. Deras ekonomi är under medel, men utöver studiebidragen får Sam även en del inkomst från ett helgarbete på en informationsbyrå.

Sams relation till köket är mycket stor. Ofta studerar hen vid matbordet och med jämna mellanrum bjuds vänner över på en fika eller en kopp te. Diskussionerna och reflektionerna går alltid stora/vilda här. Behovet av praktiska men prisvärda varor är nödvändigt ekonomiskt sett, men denna person drar sig inte för att uppskatta ett designat föremål.

2. Kollektionen
Slutkollektionen består av fem produkter som alla är baserade på var och en av de fem mönstren som ingår i mitt Gymnasiearbete (läs mer om mönstren i mitt Gymnasiearbete Conscious Minds, 2015). Temat är kök - och alla inredningsdetaljer fungerar i kökssammanhang, men har också ett fantasifullt utseeende. De produkter som valts har tilldelats varsitt mönster som hjälper till att förstärka budskapen och samverkar med varandra.

2.1. Conscious Minds
Mönstren som kollektionen bygger på tillhör samma varumärke. Dessa mönster handlar om att vara uppmärksam på världen omkring dig. Det är både en uppmaning och en påminnelse om det stora i det lilla i dagens stressiga tekniska samhälle. Att man ibland behöver stanna upp en stund och bara andas, att våga upptäcka detaljer. Dessa mönster är i sin tur inspirerade av fem historiska svenska formrebeller, vars tankar sammanfattats i detta tema. “Conscious Minds: See. Feel. Breathe.” innebär att ha ett medvetet sinne och våga stanna upp i vardagen och släppa lös alla sinnen.

Köket är en viktig plats i ett hem. En plats för gemenskap, samtal och härliga stunder tillsammans. Denna kollektion består av fem inredningsdetaljer för köket. Varumärkets logotyp föreställer en relativt steril rektangel i tre delar. Rektangeln för tankarna till kakelplatta, vilket visar att kollektionen består av köksprodukter. De tre rutorna representerar mönstrens egenskaper, där tre mönster innehåller träd och två har blad. Den undre rutan är grön som gräset, och en grästuva från mönstret “sökande” mjukar upp den raka ytan. Den övre rutan är blå som himlen och har ett träd från mönstret “fåglar”. Mittpartiet är vitt för att dela av himmel och jord. Är det kanske motvikten - mönstret “bländad” - som lyser igenom? Kollektionens namn står halvt dolt i nedre respektive övre delen av rutorna de befinner sig i och smälter in i det vita. Undertiteln “See. Feel. Breathe.” står på sidan i svart. Det gör att den rektangulära formen behålls.

2.2. Kakfat
Detta kakfat är baserat på mönstret “Fåglar” (Gymnasiearbetet Conscious Minds, 2015). Mönstret handlar om de små svårupptäckta detaljerna och de synliga - de flyktiga fåglarna i konstrast de stora träden - och samma komponenter används även i kakfatets form. Grunden till fatet är inspirerat av klassiska kakfat, men här vilar faten på en grund och kan användas utanför konstruktionen som vanliga tallrikar för servering. Eftersom fågelmönstret ger en känsla av idyll, luft och frihet passar kakfat perfekt med sina våningar och luftiga partier som får faten att verka flyga likt molnen och fåglarna.

Kakfatet består av en trädstamsliknande stomme i vitpigmenterad ek med avhuggna grenstumpar i tre olika riktningar och storlekar. Från stumparnas ändar går varsin vitmålad metallring som också är i varsin storlek. På ringarna kan de vita porslinsfaten vila. Dessa tallrikar har tre olika motiv och från sidan är tanken att den vita undersidan av faten ska likna moln som flyger förbi stubben. Måtten på kakfatet är ungefär 30 cm högt och 43.5 cm brett, stubbens botten cirka 10 cm i diameter och 5 cm i diameter som stomme. Tallrikarna är 22.4, 15.2 och 11.2 cm i diameter.

Det största fatet bär på ovansidan ett motiv med blå fåglar och runda, blå prickar som går på rad runt fatets kant. Det andra fatet är något mindre och har ett enkelt motiv med två trädsilhuetter som sträcker sig in mot varandra. Här samverkar träden och blottar sin skönhet. Den tredje och minsta tallriken beläget på den högsta grenen. Motivet är en blå himmel med ett vitt moln som flyger förbi.

Tanken med utseendet är att man måste se på fatet ovanifrån för att kunna betrakta motiven och fåglarna. Precis som i mönstret ska det därför kännas som ett “flyktigt” motiv - som inte syns ur alla vinklar. Den avhuggna stammen syftar på vår tids nonchalans mot naturen. I det stressiga samhället vi lever i är det alltför lätt att ignorera till exempel alla träd vi hugger ner. De stora vita partierna på tallrikarna gör att maten får synas och det blir mer aptitretande, detta är viktigt när det kommer till tallrikar - det får helst inte kännas rörigt eller ta fokus från maten.

2.3. Bricka
Mönstret “Sökande” (Gymnasiearbetet Conscious Minds, 2015) fyller brickans yta. Brickans form och storlek är från bricktillverkaren Formpress - som även trycker egen design på sina produkter. Måtten är 43x33 cm. Detta mönster som föreställer blommor och blad ger känslan av en äng tack vare sin placering - därför valdes just bricka, eftersom det skulle vara en stor yta nog till en äng av mönstret. Den klassiska brickformen är smäcker och relativt tunn i en rektangulär form med rundade och lätt uppåtböjda kanter.

2.4. Ljusskål
Ljusskålen i tjockt, frostat glas bär mönstret “Blind” (Gymnasiearbetet Conscious Minds, 2015). Måtten är ungefär 10 cm hög och 9 cm bred i diameter. Tjockleken på glaset är 3 mm och botten är hela 3 cm tjock och är urgröpt på insidan av skålen för att ett värmeljus ska kunna passa. Eftersom “Blind” handlar om att upptäcka ljuspunkterna i mörker, var ljusskål perfekt att illustrera mönstrets budskap och ljuset i kontrast till mörkret - ljuset vi söker efter. Den mörka utsidan och den minimala skillnaden mellan de svarta trädsilhuetterna och den mörkt blå himlen framhäver de små, ljusa stjärnorna på ljusskålens utsida. Insidan är kromad och den silvriga ytan reflekterar ljusets sken och hjälper till att förstärka ljuset som ska sippra ut genom de transparenta, frostade partierna som föreställer stjärnor från utsidan.

2.5. Gardin
Gardinen är tillverkad i skirt linnetyg, som låter ljuset lysa igenom. Tyget bär mönstret “Bländad” (Gymnasiearbetet Conscious Minds, 2015) med geometriska träd och kantiga, symboliska ljusstrålar och runda linsöverstrålningar. Detta geometriska mönster är i olika beiga och bruna toner och tillåter ljuset att göra sitt jobb med bländningen. Därför passar mönstret mycket väl ihop med det syfte en gardin har genom att både både släppa igenom ljus och samtidigt blända vilket var tanken med mönstrets känsla.

2.6. Kökshandduk
Kökshanddukar finns i alla dess slag, och det här tyget kräver mod för att ha i köket. De många färgerna som samspelar mot en mörkt blå yta ger ett lekfullt blickfång. Vår och höst tillsammans som blandas med en stoppknapp passar för flera årstider och piggar garanterat upp ditt kök! Den här produkten skickades iväg till företaget Elobina - som trycker egen design på tyger, och detta blev min slutprodukt. Med mönstret uppförstorat och i det relativt kraftiga materialet “Bomullin Ystad (60% bomull - 40% lin 240 gr/m2)” med måttet 145x100 cm. Precis som brickan ger utrymme för att uppskatta mönstret gör handduken också att mönstret framhävs. En perfekt påminnelse som ger köket en färgklick.

3. Reflektion
Något jag tyckte var krångligt var faten till kakfatet. Det är inte självklart hur en tallrik bör se ut: helst ska maten fortfarande kännas aptitretande när den lagts på tallriken, och det kräver medvetenhet och en balansgång mellan mönster och rena partier - rörigt och sterilt. Den långa, krångliga och svajande vägen till mönstrens slutresultat kan läsas i Gymnasiearbetets loggbok.

När slutkollektionen skulle göras var jag tidigt inne på idén med inredningsdetaljer. Det är personligt, eftersom jag gillar de mindre föremålen som blir fysiska av deras behändiga storlek. Först lockade tanken på enbart porslinsprodukter, men snart övergick det till inredningsdetaljer i köket - däribland ett kakfat med just porslinstallrikar. I början var också tapet en av produkterna, men det ersattes också av produkter i 3D - eftersom jag redan tillverkat mönster i Gymnasiearbetet. Just köksprodukter verkade spännande att designa, eftersom jag i tidigare projekt mestadels arbetat med produkter för sovrum och vardagsrum. I min loggbok finns processen i bilder som förklarar den svajande vägen till slutprodukterna.

4. Förbättringar och utveckling

Naturligtvis finns säkerligen saker som kan förbättras rent tekniskt, och man skulle kunna tänka igenom hur saker och ting ska lösas i praktiken. Även i presentationen skulle man kunna ta bort kanterna på kakfatet som göra att faten ser kantiga ut. Dessa mönster som produkterna bär behöver absolut inte heller vara bundna till kökets rum, utan kan användas på andra produkter - till exempel kuddar i samma mönster som handduken, en tapet med blommönstret från brickan eller en duk med mönstret från gardinen.

Nedan följer resultatet av slutkollektionen, med logga och namn i hörnet.
Tills nästa, sista inlägg...STOR KRAM! <3
Annie









Källförteckning - Källor jag utnyttjat till produkternas utseende:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar