onsdag 18 mars 2015

Vårvisning: Designa en catwalk

Hej!

I några veckor har vi arbetat med ett projekt som berör alla våra estetiska arbeten: nämligen en catwalk som klassens modeelever kommer att visa upp sina kreationer på samt en utställningshörna för oss inredningselever för att kunna ställa ut våra alster.

Projektet har haft en ganska turbulent gång. Här är en sammanfattning i punktform om vad som hänt under dessa veckor:

2014-10-17 (osäker på exakt datum) nedtecknat 2014-10-19

Vårvisningsgruppen (två inredare, två modeelever) gör ett besök till platsen för Catwalken, diskuterar detaljer och möjligheter. Projektet med Catwalken sätts dock inte igång förrän några månader senare.

Saker vi konstaterade:
Visa fönster?
Luftigt
U-formad catwalk?
Vägg på båda sidor om scen
Ståbord för mingel?


2015-01-23

Vi lottar grupper. Jag hamnar i en grupp med Sandra och Genwa. Vi får en introduktion till uppgiften, exempel på andra catwalksdesigner och får börja spåna idéer. Detta var dock lite svårt eftersom inte alla i gruppen varit på platsen ännu (Jag och Sandra som är med i vårvisningsgruppen och hade varit med vid första besöket råkade hamna i samma grupp).

Jag är osäker på om detta skedde samma lektion, men hur som helst så bestämde vi oss för att skicka runt frågeformulär till modeeleverna. Frågorna kunde till exempel vara vilka färger modeeleven använder i sin kollektion, motiv/syfte, material, stil, bakgrund samt vad den de tror att de har gemensamt med andra kollektioner i klassen. Dessutom fanns förstås en fråga om hur just den eleven skulle önska att catwalken såg ut.

När vi väl fått alla svar från modeeleverna gjorde vi ett dokument där vi skrev upp alla svar under de olika frågorna (kategorierna) för att få en översikt och lättare kunna sålla bort vad som fanns gemensamt och vad folk önskade.


2015-01-30

Alla grupper besöker platsen för vårvisningen. Där får vi ta kort, mäta och fråga relevanta frågor. Vi träffar också en ljus/ljud-tekniker som verkar villig att hjälpa oss när dagen för visningen är inne.


2015-02-06 och framåt

Efter dessa första datum är det lite oklart när alla idéerna kom till, men de följande veckorna arbetade vi med uppgiften, som jag nu ska försöka reda ut den ungefärliga ordningen på. Observera att tre idéförslag löper parallellt. Först beskrivs catwalkens process, sedan designen/temat och slutligen utställningshörnans process för inredarnas möbler och inredningsdetaljer.


CATWALK

  • Lektionen därpå hade vi fått en ritning på rummen vi fått lov att använda oss av. Detta gjorde saken betydligt enklare. Nu kunde vi rita direkt på ritningen och se hur vi ville ha designen.
  • När vi sammanställt frågeformulären insåg vi rätt snart hur olika alla kollektioner var. Deras teman spände över ett register med allt från mörkt skräck och metall till tjugotal och vidare till luftigt, somrigt och rentav midsommar. Då väcktes idén med projicering - på så vis skulle varje modeelev ha möjlighet att själv sätta bakgrund och ljus till sin kollektion. Annars var alternativet att trots allt försöka hitta ett tema som följde så många önskemål som möjligt, men med risken att många skulle bli besvikna.
  • Ytterligare anledningar till att vi så gärna ville ha projicering var dels för att kunna presentera designern, men också för att vissa modeelever endast gjort teckningar till till exempel gymnasiearbetet, och för att vissa inredningselever gjort mönster och andra digitala verk som också kunde vara smart att visa upp på själva catwalken, för att uppmärksamma båda linjer.
  • En av våra första idéer var att använda oss av silhuetter genom de vackra fönstren inne i det stora scenrummet. Samtidigt ville vi använda oss av någon typ av projicering, vilket var två oförenliga krav eftersom projiceringen skulle störas av allt ljus från fönstren. Dessutom skulle vi behöva projicering på var sida om scenen för att kunna använda fönstret i mitten och då försvinner möjligheten med storbildsprojicering.
  • För att kunna använda fönstret som var i höjd med scenen i bakgrunden krävdes upphöjd catwalk (eftersom den permanenta scenen redan var upphöjd ungefär 50 cm), men vi ville egentligen ha något annorlunda. Då började vi spåna idéer för en catwalk på golvet till vilken en storbildsprojicering kunde användas.
  • Problemet med matta på golvet var dock att ta sig ner från scenen. Trappsteg ville vi undvika, med tanke på att rätt många modeller kommer att ha höga klackar och kläder som släpar i golvet. En ramp (som man tar sig upp på scenen med från logen) ville vi inte heller ha, eftersom det a) skulle ta en massa plats och b) fortfarande skulle vara krångligt att ta sig nerför den på ett graciöst sätt (de kan ju få all hjälp de vill på rampen bakom scenen). 
  • Alltså försökte vi komma på något annat sätt att skapa en catwalk men med fortsatt möjlighet för modellerna att kunna röra sig fram och tillbaka från scenen/catwalken. Först tänkte vi helt enkelt att de kan gå runt scenen, men det kändes för krångligt.
  • Vi mätte på ritningen (och senare i verkligheten) - det visade sig vara plats nog för en catwalk FRAMFÖR scenen! Det resulterade i en idé där catwalken på golvet skulle kunna löpa från ena sidan av rummet till den andra. På varje sida finns två dörrar: den ena leder till en liten korridor mellan omklädningsrummet/logen och den andra till en stor, rymlig verkstad (som naturligtvis är tömd). "Scenen" skulle då gå som ett avlångt T, och sluta framme vid de två första pelarna i mitten av rummet (vilket blir perfekta avgränsare). Då ser publiken från fler vinklar och det blir tydligt var catwalken slutar (se ritningar).
  • Från tidigare erfarenhet fick vi höra, av modeelever som gått tidigare gått på en improviserad catwalk på mark i stan, att publiken hamnade jobbigt nära själva catwalken. Därför bestämde vi oss för i gruppen att försöka markera catwalken ytterligare genom belysning (modellen i kollage 2), men också på golvet. Vi lyckades leta fram en extra lång ljusslang som vi vill markera kanterna på  catwalken med, vilket blir tydligare - både för modellen och för publiken. 
  • Vi tänkte också att vi kunde ställa "scenväggar" vid den lilla ingången från korridoren vid logerna, för att lättare ta sig ut utan att synas. Detta ändrades dock till att ställa upp en av dörrarna i korridoren istället, för att inte sno plats från catwalken och samtidigt inte ha insyn i logerna.

Våra första skisser på ritningen

Skiss på catwalk, lampa och växtinslag...

Förtydligande av idé

Kollage 1. Bilderna är inte mina.
Kollage 2. Bilderna är inte mina.

DESIGN/TEMA

  • På en lektion när vi bara var två i gruppen kom vi till en början ingenstans alls. Tyvärr var en av oss oklar på var vi var med idéerna, så vi hade två olika uppfattningar om hur vi skulle fortsätta. Mest för att ha något att göra började vi leta bilder som på något sätt kunde blir ett tema och vi bad modeeleverna att skriva tre värdeord för sin kollektion på varsin lapp.
  • Värdeorden samlade vi ihop genom att skriva upp värdeord som liknade varandra eller upprepades och bockade av hur många gånger de fanns med. De ord som vi fått fram var: Stilrent, mörkt, natur, grovt/tungt, ljust, detaljer, nerdämpat, dramatiskt, "tjejigt"/kvinnligt och "gammalt. Sedan plockade vi ut de ord som nämnts flest gånger, vilket resulterade i fyra slutliga värdeord: Stilrent, dramatiskt (ljust och mörkt), detaljer och mörkt. På den här lektionen började vi också på att föra över vår idé i CAD-programmet Sketchup.
  • Trots att allt till en början kändes extremt rörigt hittade vi likväl bilder som faktiskt resulterade i en idé lektionen därpå. Ett exempel på det var något vi haft uppe på tal tidigare, nämligen att använda pelarna (se bild i kollage 1 med lövpelare). Vi fick dessutom klart för oss att ljus och mörker var något vi också kunde arbeta med, samt inslag från naturen för att liva upp designen utan att använda färger som skulle störa kollektionerna. Idén om ljus/mörker kom bland annat från bilderna med lampor i kollagen.
  • Någon lektion senare får vi svar på frågor från stället där vi ska hålla visningen. Svaren var till exempel att mattan är 10 meter och svart och att ljuset finns i flera olika färger med mera. Vi insåg också att vi skulle behöva åka dit själva en gång till för att kolla upp sista måtten och ingången via den lilla korridoren.
  • För ett par projekt sedan gjordes en mobil med vita klot av papier-maché. På bilden i kollaget på gatlyktorna finns grunden till vår idé med att göra sådana klot och sätta ljus inuti. Pelarna kunde då kläs med ljusnät som vi sedan kan fästa papperslöv i precis som på bilden, men gröna som på sommaren istället för i höstfärger. Dessutom tänkte vi att alltsammans skulle kunna förklaras som temat "sommarnatt". Känslan ska vara natt i en park, med lyktor och blad.    
  • Kort sagt, bestämde vi oss till sist för att arbeta mycket med ljus (vilket inte syns riktigt i modellen vi gjorde i Sketchup), samt använda inslag från naturen.



Kollage 2. Modellen som gjordes i Sketchup.


UTSTÄLLNING


  • Först var vi inne på att göra en utställning vid sidan av scenen, men problemet var att den förmodligen skulle hamna i skuggan av modeshowen. Dessutom bestämde vi snart att inte använda scenen utan ha en matta framför. Om en matta (som till råga på allt är en catwalk) löper mitt framför en utställning, som en gräns mellan den och publiken, misstänker vi att folk inte skulle vilja gå över - korsa gränsen - till utställningen utan vidare. Alltså fick vi tänka om.  
  • Tidigare hade vi varit inne på att göra en utställning utanför rummet med scenen, där caféet befinner sig, men eftersom hörnan längst in var så liten sköt vi bort den idén till en början på grund av att vi då också tänkte att utställningen nästan "försvinner" i vimlet.
  • Med andra ord ville vi ha utställningen ute i "Caféet", men fortfarande vara uppmärksammas på något vis utan varken modeshowen tar fokus från utställningen eller tvärtom. Därför funderade vi först på att öppna upp alla jalusier som skapar en vägg mellan scenrummet och sittplatserna i "Caféet". Dock fick vi snart veta att det inte finns några möjligheter att mörklägga eller täcka för de stora fönstren där, vilket innebar att showen skulle förlora lite av sina färgade ljus.
  • Så vi ville inte ha utställningen "gömd" i ett hörn som ändå visade sig vara för litet, och vi kunde inte ha uppe jalusierna. Hur skulle vi då uppmärksamma båda delarna lika mycket? Jo! Vi hade tidigare pratat om att använda pelarnas design, och det tänkte vi kunde göras även på de två som är i "caféet". På så vis blir det som en "ingång" (eller utgång!) till utställningen. Men vi kom också på att vi kunde leda publiken till utställningen genom att använda oss av in-och utgångar samt vanliga mänskliga reaktioner och ageranden.
  • Vi tänkte att om bara en dörr är öppen åt gången i ett mörkt rum, blir det självklart att gå ut genom den just den dörren. Därför tänker vi använda oss av den "vanliga" dörren in till scenrummet som ingång, men stänga den i slutet och istället öppna en diagonal, bred jalusie som utgång. På så vis leder vi publiken rakt ut i utställningen som de måste gå igenom för att ta sig mot utgången!

BUDGET

Vår idé går ut på att så långt det går göra detaljerna själva, till exempel löv av papper och bollarna i taket. Då sparar vi på vår budget, vilket vi istället ville lägga på ljusmöjligheter (som vi för övrigt också försöker hitta till så billiga priser som möjligt).   


FÖRDELNING AV ARBETE
  • Vi samarbetade rätt mycket i början, trots att det efter ett tag inte gick så bra när inte alla gav lika mycket uppmärksamhet på uppgiften, men i slutändan var det mestadels en person som gjorde modellen i sketchup, och två som letade bilder som slutligen formade temat. Sedan satte en person samman kollagen som redan var påbörjade.
                                            
UTVECKLING
  • Kanske skulle vi kunna ha mingelbord någonstans kring/vid visningen.
  • Som detalj vid själva catwalken kunde man eventuellt hitta buxbom (av plast ifall det finns allergiska) med ljus i att ställa längs med, vilket skulle förstärka känslan av natur.  
  • Ytterligare ett tillägg till "bollarna" i taket skulle kunna vara att blåsa upp vita ballonger och hänga i taket och sedan belysa dessa utanpå. Istället för att tillverka massvis med lyktor skulle vi på det sättet spara på den knappa tid vi har men samtidigt förstärka känslan av ljuslyktor i taket.
  • Tills vi ska presentera för modeeleverna kommer vi kanske att utöka modellen och visa hur utställningen till vår idé ser ut.

Det ska bli otroligt spännande att se vilket bidrag det blir, eller om det blir någon sorts blandning! Vi får se vad modeeleverna tycker. :)

Kram!
Annie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar