Hej allihopa!
Detta inlägg innehåller mitt inspirationskollage, förslaget på bokomslag och uppslag, samt en längre beskrivning av hur jag har tänkt och hur allt ser ut.
Inspirationskollage för resultatet! |
Omslag |
Kokbok
Mitt förslag är baserat på tolv av
de bakverk som kokboken kommer att innehålla. Dessa sattes ihop till ett
mönster som återkommer i boken. På det sättet blir både insida och utsida en
röd tråd. Färgerna som används är brunröd, blå, rosa, orange, grön och gul..
Den blå, orangea, gröna och rosa färgen är hämtad från vår skolas hemsida, som då representerar skolans färger. Tanken är att
kokboken ska visa att den kommer från just vår klass och vår skola. Eftersom vi
går en estetisk bild och formgivningslinje, är färgvalen glada och lite
lekfulla. De representerar färg och form. Grått, vitt och svart finns med som
en balans till allt det färgglada, för att undvika ett rörigt intryck. Formatet
på boken är 22.1x22,1 cm - med en bokryggsbredd som varierar, men i exemplet är
den 18 cm - vilket blir lätt att greppa. Jag anser att det blir mer balans i en
mer fyrkantig bok, eftersom avlånga böcker ibland kan kännas svåra att hålla på
grund av den övre vikten - en fyrkantig blir mer behaglig att läsa. Detta
format är inspirerat av boken Frestelser av choklad av Linda Doeser.
Till mitt förslag har jag försökt att sätta en layout som tilltalar både
föräldrar och ungdomar och har därför kombinerat lekfullhet och färg med en
ren, lättläst komposition.
Omslag
På omslaget möts man först och
främst av titeln “Vilka bakar till nästa vecka?”. Titeln är baserad på vår
klass tidigare fikastunder, där vi varje vecka brukade fråga just den frågan.
Eftersom det är en ganska lång titel är “VILKA BAKAR?” de ord som är tydligast,
vilket blir kortare och lättare ihågkommet. Titeln samt författarna “Estet12”
ger en personlig känsla som välkomnar och bjuder in läsaren till att känna sig
som en del av klassens fikastunder. Titeln är skrivet i typsnittet Century
Gothic vilket liknar Drottning Blankas hemsidas typsnitt samt återkommer i
boken och i “Estet12” (författaren) på framsidan. Bokstäverna i titeln har
endast ramar i olika färger och det som ska synas mest är svart, vilket
kontrasterar mot resterande färger på omslaget.
De rena, raka bokstäverna i titeln
är i olika färger för att kännas lekfull men samtidigt bryta det något
dynamiska mönstret i bakgrunden. Ramen som bokstäverna består av gör att det
känns mindre sterilt och kan tilltala ungdomar liksom de starka färgerna.
Färgen orange är vald för att det är lekfullt och glatt men framför allt för
att det stimulerar aptit enligt bland annat Tobias Rasmusson hemsida Gult är
fult och Blått är flott som beskriver färgers påverkan på människor. Rosa
valdes på frågetecknet för att det är en varm färg liksom orange som också
känns aptitretande.
Orden i titeln skapar en ruta
vilket ger en känsla av grafiskt, men också för att skapa ordning i kaoset från
bakgrunden. På så vis känns boken mindre rörig och kan även tilltala vuxna
eftersom det känns genomtänkt och genuint. Frågetecknet går lite utanför den
osynliga ramen för titeln, vilket bryter det raka och blir mer lekfullt. Det är
dessutom större och står bredvid båda texterna vilket kapar en känsla av att
endast “VILKA BAKAR?” kan vara titeln. På framsidan av boken har jag använt mig
av horisontella linjer, eftersom det känns naturligt och lugnt för ögat att
läsa. Det hjälper till att skapa en enkel renare känlsa mot det slumpartade
mönstret i bakgrunden. Dessutom har jag försökt använda en symmetrisk balans
för att bringa lugn och harmoni vilket också är vad som kännetecknar en härlig
fikastund!
Under titeln är chokladkakan taget
ur mönstret som symbol för boken. Den har färgen brunröd, vilket känns som
choklad och därmed för tankarna till bakverk och god aptit. För att undvika för
“chokladigt” utseende har jag använt andra färger på resterande del av
omslaget. Bakgrunden är gråvit för att finnas där utan att röra till utseendet.
De färgade bakverken i olika storlekar skapar ett djup i omslaget och ger en
lekfull känsla av design, form och dynamik. Det blir därmed mer liv och rörelse
genom de olika storlekarna. Inspirationen till mönstret kommer från dels
HDK-studenten Gustav Karlssons kokbokomslag Konsthistorien i matform
samt bakboken Grönt Rött Gult av Amanda Berglund.
På baksidan av boken finns
möjlighet för ett kollage med bilder på till exempel vår klass, våra arbeten
eller fikastunder - vilket ger boken en mer personlig känsla och dessutom ger
en inblick i våra programinriktningar på Gymnasiet. Dessa bilder är i svartvitt
för att inte störa färgkompositionen och samtidigt kännas enhetliga och
harmonisera med varandra. Den enkla, svarta texten har typsnittet Arial, för
att skilja brödtext från titel och rubrik men också för att det ger en mjukare
känsla än det sterila Times New Roman.
Uppslag
Varje uppslag (och elev) får en
färg, som senare återkommer i fler recept: Rosa, blå, grön, orange, brunröd
eller gul. På ett uppslag finns en helsida med bild till vänster och receptet
på höger sida. Detta kan varieras från recept till recept om så önskas. Här har
jag valt att använda en enkel satsyta med text och bild som balanserar varandra
och skapar en jämn, lugn rytm och harmoni i upplevelsen. Varje bild har en
diffus kant och en kvadrat i mitten som befinner sig en aning längre ifrån
kanten för att ge en komfortabelt grepp. Denna kvadrat visar resterande
centrerade bilden i full färg, men gör att blicken fokuseras extra mycket på
bakverket. Det händer lite mer än att bara visa bilden, som i så många andra
kokböcker.
På andra sidan finns bakverkets
rubrik i typsnittet Century Gothic som bär den valda färgen och liknar
typsnittet som används på skolans hemsida. På samma sida finns också receptet,
hur det ska bakas samt en enkel, svart linje som skiljer rubrik från resterande
recept. “Brödtexten” eller receptet är i svart Arial, som på baksidan av
omslaget. Bakgrunden på denna sida är samma gråvita mönster som återfinns på
bokomslaget, förstorad. Längst ner går det gråvita mönstret över i den valda
färgen, vilket ger färg åt uppslaget samt binder samman och förstärker sidans
valda accentfärg. Tips-rutan är en ram i accentfärgen med underrubriken “Tips!”
inuti i samma typsnitt som rubriken. I tips-rutan står smarta råd från våra
personliga erfarenheter av receptet - också det i svart Arial - som hjälper
till att skapa en lite mer personlig kommunikation mellan läsaren och
författaren. Både inspiration till titeldesignen, idén om tips-ruta, och att
använda mönster i bakgrund på recept kommer från boken Cupcake av Ingrid
Hancock Bjerknes, där författaren använt sig av just dessa element. Även i
bakböcker formgivna av Sanna Sporrong förekommer tipsrutan samt liknande layout
med bild på ena sidan och receptet på andra, framför allt i boken Söta
bakverk från Manuela’s Diner av Manuela Kjeilen.
Längst ner på varje sida finns
numrering i mitten av uppslagen i samma typsnitt som rubriken, i enkel, svart
färg för att inte vara i vägen för bilderna. På ett helt uppslag är det bilden
på bakverket som står högst i hierarkin, eftersom det är den som talar till
läsaren som ska bestämma sig för om han eller hon ska baka receptet eller inte.
Förbättringar
Inuti boken kan vi sätta in till
exempel citat eller bilder från speciella projekt och tillfällen för att
variera innehållet. Även kollaget på baksidan skulle kunna innehålla andra
bilder, som kanske bättre kan representera våra linjer. Det skulle eventuellt
kunna vara en nackdel att ha med färgerna grön och blå, eftersom de färgmässigt
sätt kan påverka oss negativt när det kommer till aptiten, men de ger en större
bredd till färgskalan och gör att skolans representativa färger lyser igenom
starkare. Även gult eller brunt skulle kunna plockas bort eftersom de inte hör
hemma på Drottning Blankas hemsidas färgschema. Men de skapar också en större
bredd i färgspektrat samt bringar bakkänsla i och med den chokladliknande
färgen, och den gula ger en glad, solig känsla.
En utveckling av att ha en färg för
varje uppslag som återkommer skulle kunna vara att varje färg representerar
till exempel en kategori, till exempel småkakor eller tårtor (beroende på om
det är möjligt att kategorisera bakverken). Även rutan i fotot samt bakgrunden
på motsatta sida i grått kan möjligen störa den rena känslan och skulle därför
kanske kunna plockas bort. Då skulle bilden på bakverket täcka hela vänstra
sidan och texten på andra sidan ha en vit, enkel bakgrund. Frågan är om det är
bättre med att låta ögonen vila på det negativa utrymmet eller om intrycket
förlorar sin lekfullhet och fantasi? Det kan vara en fördel med en design som
inte är “en i mängden” av alla andra kokböcker - ett som gör intryck.
Det var allt om bokomslaget, och på vägen har jag fått lära mig otroligt mycket!
Vi hörs i nästa inlägg! :)
Kram
Annie
Källförteckning
Doeser, Linda (2008): Frestelser
av choklad: frossa i läckra recept skapade för verkliga chokladälskare. Trångsund:
Läsförlaget.
Bokus, Frestelser av choklad :
frossa i läckra recept skapade för verkliga chokladälskare. (2015).http://www.bokus.com/bok/9781407535838/frestelser-av-choklad-frossa-i-lackra-recept-skapade-for-verkliga-chokladalskare/. (Hämtad 2015-02-21)
Rasmusson, Tobias (2012): Gult
är fult och blått är flott 2: Färgpsykologi: Färgernas ABC. http://tobiasrasmusson.se/gult-ar-fult-blatt-ar-flott-2-fargernas-abc/. (Hämtad 2015-02-06)
Göteborgs universitet: HDK. http://www.hdk.gu.se/sv/student/gustavkarlsson. (Hämtad 2015)
Amanda Berglund Graphic Designer
& Illustrator. http://amandaberglund.com/gront-rott-gult/ (Hämtad 2015)
Hancock Bjerknes, Ingrid (2012): Cupcakes.
Stockholm: Nordstedt
Sanna Sporrong Form. http://www.sannasporrongform.se/. (Hämtad 2014-12-15)
Kjeilen, Manuela (2014): Söta
bakverk från Manuela’s Diner. Göteborg: Tukan
Kokkalis, Christina och Nielsen Wermeling, Linda. (2014): Holy Sweet: (Dessertdrottningarnas hemligheter). Stockholm: Nordstedt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar