söndag 22 februari 2015

Bokomslag: Ändrar riktning!

Hej!

Har varit kluven när det gäller kokboken, och efter lite eftertanke har jag valt att gå ifrån chokladtemat. Mönstret är kvar, men temat får inte kretsa helt kring choklad eftersom det inte är så många chokladrecept som jag trodde.

Från att mönstret förut skulle vara lika skarpt överallt runt hela omslaget, har jag tack vare inspiration från andra omslag begränsat omslaget till ett mer enkelt, simpelt motiv. Parollen "less is more" far ganska ofta genom hjärnan numera. Samtidigt ville jag fånga en mer ungdomlig stil med starka färger utan att krångla till det för mycket. Därför provade jag att plocka ut ca tre stycken tecknade bakverk ur mönstret att använda på framsidan! Senare utvecklades den idén eftersom det kändes som att ett bakverk som representativ symbol räckte.

Boken har också fått en ny titel. Eftersom vi varje vecka under de år vi brukade fika alltid skulle se till att alla skulle baka lika många gånger ställdes samma eviga fråga varenda vecka under nästan två års tid, nämligen: "Vilka bakar till nästa vecka?".




Färgskalan har också utvecklats. Den bruna färgen är kvar och mönstret är den röda tråden genom boken tillsammans med den enkla designen (som naturligtvis refererar till våra gymnasielinjer), men jag har tänkt att varje elev i klassen också ska få en färg var. Eftersom alla elever i klassen har sina egna individuella stilar och egenskaper, ska var och en också få en representativ nyans av en färg.

Nedan kan ni följa min process i bilder, slutresultatet kommer i nästa inlägg. ;)

Kram
Annie
För enkel. Inte spännande, rolig eller särskilt intressant.
Njaaa... kall? För steril? Nu händer åtminstone något mer...

För rörigt med tre? För steril. Men varmare, Dock för chokladig.


Guld? Fortfarande för "läroboks"-aktig! Dock lyxigt med guld
och definitivt bättre med endast en bakelse.

För strikt och steril. Men gillar endast chokladkakan i mitten.

Fortfarande "steril" med svart text? Roligt med färg!

Hm....ja nu börjar det hända saker!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar