måndag 23 februari 2015

Bibliotek idéprocess

Hej!

Det har gått en tid sedan jag skrev senast om biblioteket, men nu är projektet redovisat och modellen färdig! Jag tänker beskriva resultatet i två delar, första inlägget om idéprocessen och det andra om modellbygget och resultatet, eftersom dessa löpte parallellt för mig i detta projekt.

Biblioteket har varit ett ganska svajigt projekt med flera upp- och nergångar. Behovsanalysen, som kan läsas i det senaste biblioteksinlägget, har varit grunden för planlösningen, men mycket har ändrats på vägen. Faktum är att projektet har ändrats under tiden modellen byggdes, vilket antagligen är anledningen till att det tagit lite väl lång tid att genomföra. Observera att vi inte hade varken budget eller egentliga begränsningar i detta projekt, förutom att använda oss av bibliotekets mått och behålla fönstren i yttre väggen.


Processen: Från idé till färdig modell

Det första vi gjorde i projektet var att mäta upp skolans bibliotek. Sedan gjordes en snabbskiss med alla mått för att få en uppfattning om vad vi hade att arbeta med. (Min skissritning till höger)

Eftersom ytan var så öppen och jag enligt behovsanalysen (höger) också upplever ett kalt utrymme, vill jag skapa flera mindre rum i det stora rummet. Andra saker som behövdes var varmare inredning, gardiner, mattor och något som lockar ungdomar till läsning. Även ljuddämpande faktorer är nödvändigt för att försöka dra ner på ljudnivån och det stora umgängesgrupperna som ibland samlas där.

Nästa steg var att besöka stadsbiblioteket. Det kan ni läsa om i förra inlägget, men några saker som har hängt med sedan besöket är

- Många bokhyllor
- Rullstolsanpassat
- Hemmakänsla
- Inreda med trä
- Mattor och gardiner
- Ljust
- Trappräcke i "läder"
- Roligare rampnedgång
- Små utrymmen för eget arbete
- Kreativa "roligare" inslag

Något jag ville arbeta med var också annorlunda former på bokhyllor, för att göra en klassisk bibliotekskänsla lite mer kreativ och mer lockande för ungdomar (målgruppen). Samtidigt upplevde jag att vitt skulle göra att biblioteket skulle kännas för kallt, så jag försökte använda mig av varmt färgad inredning, vilket var träet.


Inspirationskollage.  Bilderna är inte mina
(förutom trappuppgången i Stadsbiblioteket)
Att skapa rum i rummet krävde enligt min tanke ganska många möbler, men det är också precis vad som skulle öka den hemtrevliga och mysiga känslan.
Inspirationskollaget (höger) var från början ganska brett, med många förhoppningar om kreativa idéer som snart mynnade ut i en relativt klassisk inredning med mycket trä. Från början var mina intentioner att efterlikna känslan hos gamla engelska bibliotek, men ganska snart övergav jag den mörka känslan. Jag behöll dock tanken med mycket trä, eftersom jag ville ha en varm men ljus känsla i rummet.



När inspirationscollaget var klart kom idéerna om möblerna allt eftersom. Först ut var en stor vägghylla. Min tanke var att dela upp hyllan i flera mindre sektioner (se bild näst längst ner till höger på inspirationskollaget) för att få en mer lekfull känsla. Detta "kubsystem" skulle också ge biblioteket en mer modern touch. Nästa idé var att inreda med hyllor i rummet, nästan som gångar mellan hyllorna och då var första tanken att ha sittplatser i vissa av dessa hyllor.

Rampen behövde uppdateras. Jag tog mycket inspiration från stadsbibliotekets trappuppgång här. Jag ville förstärka känslan av att gå genom en enhetlig gång, men samtidigt ta bort känslan
av att gå en annorlunda väg in bara för att man använder rampen. Därför ville jag fokusera entrén till rampen för att få en större, något pampigare, ingång och samtidigt få fler att använda den än bara rullstolsbundna. Jag ville helt enkelt att detta skulle vara en ingång för ALLA. Ingen ska känna att de tar en annorlunda väg in i biblioteket. Det resulterade också i idén om rampen som ensam ingång. Stadsbibliotekets läderräcken (Min idé innehåller endast fuskläder) fastnade jag för eftersom de buktade utåt och gav handen en härlig upplevelse och trä ville jag använda för att göra rampen enhetlig och skilja den från resterande väggar.

Ett tag funderade jag på vad som behövde ändras från hur biblioteket ser ut idag (se bild till vänster). Vid den punkten var jag också inne på så få datorer som möjligt, för att uppmana till läsning hellre än datoranvändning. Jag hittade också nya värdeord som var mer preciserade.


Rampen fick också nya förändringsförslag. Det resulterade i idéer där rampen skulle få något roligt med golvet, men framför allt en runt hörn! För att se till att det runda hörnet skulle fungera i praktiken kontrollerade jag måtten för rullstolar, som ju är minst 80 centimeter i bredd och 130 centimeter för ett utrymme att svänga i.


Därefter kom en idé som i princip skulle bli medelpunkten i inredningen: att göra dubbelsidiga skjutdörrar i form av boksidor med bokhyllor att ha på var sida om öppningen på mittväggen som delar biblioteket i två rum. Idén kom från bilden i kollaget, där en kreativ hylla liknar en uppslagen bok samt bilden till vänster om den, där hyllor omger öppningen i väggen.

Rampen utvecklades och en rolig idé med inspiration från modern teknik i trappor där man till exempel satt ljus på varje trappsteg eller pianotangenter som låter när de klivs på. Min idé är att installera transparenta plattor i golvet, med ungefär 40 centimeters mellanrum, med lysdioder på var sida i varmvitt. Dessa ska sedan lysa när plattan utsätts för tryck! Då upplevs rampen mycket mer som en pampig, välkomnande entré, snarare än en extra rampingång. Jag medger att inspirationen till detta även kommer från en inte alltför länge sedan visad musikal, där trappstegen lyser för varje steg som tas.

Jag experimenterade även med idéer för hur bokhyllorna i rummen skulle se ut. Vågiga? Raka? Runda? Svängda? Eller bara halva höjden? Från den tidigare skissen av kubhyllan bestämde jag mig för att använda tre stycken kuber att sänka in i väggen längsmed rampen. Placeringen av dessa kuber må ha ändrats senare, men grundidén är densamma. Tanken är nämligen att man där ska kunna ställa upp förslag på böcker! Det fanns redan en sådan liknande idé med en liten väggkonstruktion som tipsade om några böcker, och jag utvecklade det. När man kommer in genom entrén är det meningen att tipsen är det första man ska se. Därmed lockas eleverna till läsning redan vid ingången, tillsammans med upplevelsen av ljuset på golvet som kan göra eleven mer uppmärksam på detaljer runtom i biblioteket.

Hyllor för produktexponering
"Kubism" Wello.se
Från kuberna vid rampen tillbaka till den stora kubistiska hyllan som inspirerades av en bild samt bygger på en konstruktion för skyltfönster, från Wello.se. Hyllan "Kubism" är både annorlunda och kreativ, men framför allt var den möjlig att bygga ihop på flera olika sätt med alla lådor och dessutom klä in i olika valda färger eller trä!


"Calypso" Åhléns.se
Färg! Äntligen bestämde jag mig för vilka färger jag skulle använda mig av, och var. Väggarna behöll jag den nuvarande färgen på, men golvet skulle bli parkettgolv i ek. Hyllorna skulle vara ljust björkfärgade för att kontrastera mot golvet och de större, gemensamma borden skulle vid den här tidpunkten vara i ek eller vitborstad ek. Skrivborden var här tänkta att vara vita, eftersom jag lyckats hitta ett mått som passade för en person var. Jag hade också bestämt mig för accentfärgen grön, eftersom det är en lugn och vilsam färg. På Åhléns finns tyget Calypso som precis matchade min tanke om grön nyans. Inte för stark, inte för ljus eller mörk och dessutom lagom melerad (bild till höger). 


Någonstans i biblioteket ville jag designa en disk till bibliotekarien. Dels för att bringa större respekt för rummet som bibliotek, men också för att göra det enklare för alla att låna böcker. En bild på en designad fåtölj i mahogny som jag vände på åt sidan gav en idé om hur disken kunde se ut. När den vändes låg träet som den var gjord av i ränder och skapade en rolig detalj på disken. Jag hade tänkt att göra hyllor på insidan av det rundade. Något som var positivt med träfärgen var att jag också hade bestämt mig för en låg bänkhylla på andra sidan räcket, bakom rampen i samma färg. Denna bänk skulle bara ha ett plan för böcker, men följa rampväggen hela vägen runt vilket ger en snygg koppling till den rundade väggen i hörnet då det
HENRIKSDAL Stol IKEA Du sitter bekvämt tack vare den höga ryggen och sitsen av polyestervadd.
"HENRIKSDAL" ikea.se
blir samma rundning. På bänken ska en stoppad dyna sitta fast samt
ett nackstöd på väggen ovanför, båda i det tidigare nämnda tyget Calypso

Vid skrivborden funderade jag på stoppade stolar i antingen brunt tyg (originalet) eller att klä om dem i Calypsotyget. Stolen som jag hittade är "HENRIKSDAL" från IKEA. Senare valde jag att klä dem i det gröna Calypsotyget för att matcha resterande inredning (som då får en tydlig röd tråd) och samtidigt bringa ett lugn med sin gröna färg. Benen är fortfarande vita för att bryta mot det träbeklädda rummet.

Skjutdörren var nästa problem att lösa. Nu hade jag påbörjat modellbygget och gjort färdigt golv och väggar samt skurit ut fönster. En av de båda dörrarna som jag egentligen ville ta bort sattes tillbaka av den enkla anledningen att man ska kunna ta sig från båda håll utan att behöva gå i trappan i korridoren. Mer om själva modellen kan ni läsa i nästa inlägg. Jag fick ett problem med mattorna, eftersom de riskerade att var i vägen för rullstolar. Därför har jag valt att istället trycka mattorna på golvet för att få känslan, men utan att få kanter som är i vägen för både stolar, bord och rullstolar.
EKENÄS Fåtölj IKEA
"HENRIKSDAL" ikea.se

Vid bänken i "ramprummet" som jag kallar det, valde jag ett lågt soffbord i björk som hamnade i mitten av gruppen som bestod av bänken och tre fåtöljer som liksom stolarna kläs i Calypsotyget.


På tok för sent började jag fundera över belysning. Från början var tanken att sätta punktbelysning både på väggar, golv, tak och på skrivborden, men i slutändan satte tiden stopp för tillverkandet och slutade i att jag bestämde mig för installerade spotlights i tak på jämna rader samt små, enkla skrivbordslampor i kontrasterande svart på skrivborden. Från början funderade jag också över färger på lampor, till exempel blanka eller svarta för att bryta den matta, ljusa inredningen.

Från början var jag inne på en mer abstrakt inredning, med mycket grafiska inslag, men ganska snart fick jag lämna den tanken på grund av tidsbrist. Gardiner och tavlor fick istället pryda väggarna och resultatet förklarar jag i nästa inlägg. Allt som allt ville jag åt en lite gammalny känsla där den klassiska bibliotekskänslan finns kvar men i ny tappning. Dessutom tyckte jag att det kändes roligare med en idé som skulle kunna vara genomförbar eftersom rummet finns på riktigt. Men något jag lärde mig genom idéprocessen var att se till att planera i fortsättningen. Att bestämma sig för en idé och stå fast vid den redan från början. Naturligtvis kan idén utvecklas, men det är nog bättre att åtminstone ha en klar grundtanke redan från början.

Vi hörs i nästa inlägg, där jag beskriver resultatet och hur jag byggde modellen! :)
Kram
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar