söndag 7 december 2014

MiniMEE

Hej!

Nu har vi snart avslutat ännu ett projekt i en grupp med september-novemberfödda medlemmar!

Vi har arbetat på en ny uppgift som går ut på att vi i grupp ska låtsas att vi startat ett företag som skapar produkter som riktar sig mot barn och barnfamiljer. Syftet är att utforska patent-, design- och varumärkesskydd samt göra bidrag till en kollektion som vi fått ett givet tema på genom en redan beskriven produkt.

Den givna produkten var en napp i form av ett djurhuvud, med hål i de stora öronen. De andra bidragen till kollektionen måste tydligt hänga ihop med nappens design.

Vår grupp består av Malin, Lisa, Wiktoria, Isabel, Emma och jag, och hittills har samarbetet flutit på bra. Vi började med att välja "MiniMEE" av de tre alternativen, eftersom det är mest unikt i jämförelse med "Småfolket" och "Barnsaker", och därmed blir lättare att söka och få skydd till varumärket. Vi var snabbt överens om att nappen skulle vara i form av en elefant och att kollektionen skulle föreställa produkter med motiv av djurbarn.

Första lektionen (efter introduktionen), 10 november:

Vi skissar gemensamt på loggan och diskuterar vilka produkter som kollektionen ska bestå av. Dessutom skriver vi upp vilka djur som ska finnas med och vem som ska stå för vilken produkt.
Vår nästa idé blir att alla produkter hör till ett kit för småbarn, väskan inkluderad som en av produkterna. Hittills är åldersgruppen 1-2 åringar.Alla djur är Asiatiska eller Afrikanska, men framför allt det senare, vilket bidrog till att vi valt att använda ett slags safaritema, med elefantnappen i centrum.Nedan följer en lista på vem som gör vad och vilket djur de fick.

Lisa - Produkt: "Bärsjal". Djur: Lejon.

Malin - Produkt: Nappflaska. Djur: Panda

Isabel - Produkt: Leksak. Djur: Giraff.

Emma - Produkt: Kigurumi (japansk jumpsuit) Djur: Sköldpadda.

Wiktoria - Produkt: Väska. Djur: Zebra.

Annie (jag) - Produkt: Haklapp. Djur: Apa.

Vi "brainstormar" idéer och påbörjar ett par skisser på de olika produkterna, men vill sätta en gemensam design som ska genomsyra hela serien. Alltså bestämmer vi att vi till lektionen därpå ska ha gjort varsin skiss på en elefantunge som också kan fungera som napp, för att sedan kunna se vilken eller vilka delar av skisserna som ska användas. Kraven är att elefanten ska ha stora öron och ett barnsligt utseende.

Andra lektionen, 17 november:

Vi lägger fram de skisser vi har gjort på elefantungar. Istället för att bara välja en gör vi en gruppinsats och plockar delar från varje skiss. På så vis är alla delaktiga och representerade i kollektionens design, samt att alla produkter i fortsättningen kommer att likna varandra. På bilen till höger syns alla skisser samt hur resultatet blev. Nappens utseende präglar loggans design.

Efter det gör vi varsina förslag på produkter. Hela tiden hålls konversationer över designen och det är viktigt att alla produkter innehåller djuren och liknar varandra. Skisserna skannas in och börjar bearbetas i dator eller ritas för hand.

Tredje lektionen, 24 november:

Alla produkter färgläggs och loggan färdigställs. Vi diskuterar färgskala och kommer överens om att vi inte ska använda traditionella pastellfärger eller "bebisfärger". Istället vill vi satsa på relativt könsneutrala produkter som riktar sig till alla småbarn. Målgruppen ändras till 1-3 åringar. Färger som brunt, grönt, varmt ljusgul, svart och vitt är än så länge de vi använder oss av. Även orange från lejonet läggs till i färgskalan. Vi kommer också fram till att så långt det går försöka använda oss av samma nyanser för att skapa en enhetlig kollektion.

Tills veckan därpå måste alla produkter vara färdiga för att vi ska kunna påbörja den teoretiska delen med olika skydd för företaget och dess produkter. Denna del skrivs lite på även denna lektion.

Fjärde lektionen, 1 december: 

Hela lektionen består av upphovsrätt, patent och design- och varumärkesskydd. Vi skriver de olika delarna till uppgiften - hur våra produkter och vårat varumärke bör skyddas och på vilket sätt produkterna bidrar till kollektionen. Hur kollektionen ska lanseras och varför kunderna kan tänkas köpa just våra produkter är ännu en punkt vi diskuterar. Målgruppen inser vi nu är de nyblivna föräldrarna, snarare än barnen själva - eftersom det är ett kit med nödvändiga barnprodukter. Dessutom gör vi upp vem som ska säga vad. Det var dock lite segt tempo denna lektion. Tror att det kanske berodde på att vi var trötta och lite stressade inför nästa lektion, då vi ska redovisa.


Dagarna innan redovisningen

Jag färglägger både napp och logga (eftersom de är så lika varandra). Dessutom görs en framsida som vi kan använda i presentationsboken, som vi bestämt ska vara i stående A4. Vi fortsätter att hålla kontakten genom att i gruppchatt diskutera vad som ska vara med i produkterna och i texten där vi ska svara på frågor om patent-, design- och varumärkesskydd. Vi har ett gemensamt dokument som vi alla kan arbeta på från olika håll, vilket underlättar betydligt. Dock uppstår flera osäkerheter med vilka som ska säga vad när vi diskuterar på avstånd. Missförstånd med nya uppdelningar med vem som ska säga vad kontra det vi hastigt sagt på lektionen blir ganska kaosartat. Efter mycket om och men samt att en fick göra om sin design på grund av att den var lite för olik resten av produkterna, så bestämde vi oss för att ses tidigt på redovisningsdagen för att skriva ut och sätta samman presentationen och häftet.

Något som kunde fungerat bättre är planeringen. Det blev panik nu i slutet, något vi hade kunnat undvika om vi satsat hårdare i början. Men gjort är gjort och nu hoppas jag bara att det ska gå bra på redovisningen!

Ett stort tack till Patent- och registreringsverkets hemsida, som gjort en skola med bland annat informativa små videor otroligt snyggt och kreativt - och framför allt VÄLDIGT pedagogiskt! Det gav en stor start för att förstå resterande texter som kan vara krångliga att få rätsida på om man inte är insatt i ämnet.
Ungefärlig färgskala till vår kollektion

KRAM!

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar