torsdag 4 december 2014

Gaturummet - från idé till färdig modell och förslag! :)

Hej!

Här kommer en beskrivning av min process från idé till färdigt förslag på gaturummets inredning-uppgiften.

Från grovskisserna enligt Arne Branzells metod i förra inlägget började ett förslag utformas. Detta kan ni bland annat se i bild 1.

Efter förra inlägget, där jag beskriver hur jag observerat människors rörelsemönster på platsen, var det flera saker som jag ville utnyttja, och som behövdes för att skapa ett mysigt och trevligt utrymme.
  • Den vackra vyn utmed kajen mot vattnet
  • Referera till hamnbodarna "Lilla bommen" precis bredvid vattnet
  • Skapa en mysig stämning som ger färg åt den grå omgivningen
  • Göra en offentlig yta där människor kan trivas och umgås
  • Skapa en bättre och mysigare gångväg för operabesökande
  • Få ytan att tilltala alla åldrar, från barn till pensionärer.
  • Lugna ner den stressigt trafikerade platsen, få människor att stanna upp och njuta
  • Inspirera till mer växter i städer - bidrar till ett bättre klimat.
Först började jag med att granska ritningarna (från förra inlägget), där jag observerat och markerat ut var och hur människor rör sig i området. Man kan se hur människor slussas genom området, och inte gärna stannar upp. Bilar, gångare och cyklister åker mestadels genom ytans flera genomfarter - framför allt för att ta sig till Göteborgsoperan. Dock finns det två saker som får människor att stanna upp för tillfället. Det första är en skateboardramp som många ungdomar gärna åker på. Det andra är en liten trappavsats med en konstgräsplan - vid sällsynta tillfällen (som när vi var där) förekommer ibland lekar eller idrott för barn där. Trappavsatsen tycks däremot användas nästan enbart under somriga dagar då folk kan njuta i solen.

Enligt mina observationer är den lilla scenen nästan alltid obefolkad, och sällan syns besökare till Älvrummet. Gräset som finns på andra sidan gångvägen är i princip alltid folktom. Därför valde jag att använda mig av den gräsytan också, för att skapa ett större utrymme. Observera att jag även lagt till några vidareutvecklingar dels på förslagsskissens ytor till vänster om den ytan vi egentligen skulle inreda, samt fler förslag genom text i bild 2. 

Mitt förslag

Värdeord: Natur, Värme, Inbjudande, Gemenskap, Möjligheter

Genom att ta in naturen skapas en miljö för alla åldrar, men skapar också ett lugn på ett sätt som bara naturen kan. Gräs över hela ytan, mycket träd och buskar ligger som grund för idén. Till detta har jag valt att göra om den breda gångvägen till en bred stig med fint grus, samt gjort flera mindre stigar genom parken. I mitten av den stora gångstigen ska en rund, plan yta finnas av kullerstenar - som en hyllning till all kullersten i Göteborg. Från denna stenrundel ska fyra större stiga stråla ut varav två leder rakt igenom liksom förr, mot operan. Detta är på grund av att jag observerat de stora folkhoparna som rör sig genom gången mot operan; speciellt på kvällstid när föreställningarna är, men också mycket på morgonen (personalen på operan). På ritningen kan ni se hur jag markerat ut var det finns vackra vyer att skåda. Dessa ligger mestadels runtom operan och Lilla bommens hamn och det är också en faktor som lockar dit människor.

Först gjorde jag lite kladdiga skisser på idéer. Upptäckte dock ganska snart att jag ville undvika situationen i bild 2, där träden sticker upp ur marken på en perfekt kontrollerad yta. Det såg lite märkligt ut. Genom att istället sätta träden oregelbundet blir det mer naturligt och skapar en mer harmonisk atmosfär.

Nedan syns skisser och anteckningar från min loggbok.
Bild 2: Idéer innan platsen analyserats.

Bild 1: Tankar och idéer om platsen.



Bild 4: Inspiration och skiss första besöket.


Bild 3: Morgon, Eftermiddag/kväll.
Bild 5: Skiss på färdigt förslag


















Eftersom jag ville locka hit alla typer av folk var en tydlig röd tråd att det skulle finnas möjligheter på denna plats. Därmed var det viktigt också viktigt att a) försöka locka hit folk och b) tillgodose många människors behov.

Som synes på skissen har jag förutom träd, buskar och gräs lagt till en del andra nyheter. Bänkar står där stenrundeln är, för att kunna ta en paus och njuta av vädret, naturen eller bara filosofera. Stigarna blir en kontrast som bryter den konstanta stela asfalten som finns överallt. Jag försöker med andra ord att undvika grått (med undantag för kullerstensrundeln). Picknickbord och fler bänkar finns utplacerade runt träd och buskar, men även en del gräsplättar ska finnas för picknick i soliga väder samt för lek och umgänge!

Anledningen till att jag satt umgänge i fokus och som ett av värdeorden, är bland annat som en reaktion på det Jan Gehl pratade om i filmen "Den mänskliga staden" - om att vi behöver fler utrymmen som är designade för människor att bete sig som människor på. Att umgås och vara sociala är en del av hur vi är till naturen. Därför har jag sett till att det ska finnas möjligheter (ännu ett av värdeorden) i och med flera mer tomma gräsplättar bland träden, café och bänkar. Något som dock inte är med i modellen är gatlampor om självklart måste placeras längs med stigarna. Förslagsvis kan dessa vara gjorda med inspiration från Jugend - integrerade i naturen.

Det största blickfånget är nog cafét som har fått en plats nästan där Älvrummet står idag. Detta café följer samma stil som Lilla bommens hamn-husen i röda träpaneler och takplattor i form av klassiskt sadeltak. Cafét ska ha stora, spröjsade fönster som vetter ut mot hamnen med båtar samt uteserveringen. Denna uteservering ska ligga under ett par parasoller i till exempel vitt.

Enligt Arne Branzell var tanken att följa människors rörelser en del i att inreda. På samma sätt har jag försökt att flytta runt "bubblorna" för att sprida ut umgänget över hela ytan, också i och med de slingrande stigarna. Här har jag också skapat ett "rum" eller en bubbla på stenrundeln, men också runt caféet och på gräsplättarna. Bänkarna blir liksom gräset och caféet viloplatser med egna bubblor. Knytpunkten blir antagligen stenrundeln och stråken följer de slingrande stigarna.

Som en extra tanke att lägga till, även om det inte finns med på min modell, är relativt platta skateboardramper på marken på ett ställe i gräset. På så sätt behöver inte rampen försvinna helt, samtidigt som den inte blir dominerande.

Nedan i bild 6 kan ni se ytterligare idéer, till exempel att koppla bänkar och andra utemöbler med musiktema i och med att det ligger utanför operan.


Bild 6: Utveckling av idé i framtiden

Städer utvecklas ständigt. Men för att kunna leda människans tankar om det så kallade "moderna samhället" in i mer mänskligt anpassade banor, kan vi i alla fall börja i små skalor. Till exempel på en liten yta i en Svensk storstad. Kanske kan detta inspirera till fler förändringar i framtiden?

Min modell, en process i bilder:










Ha en fortsatt skön vecka! :)

Kram
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar