måndag 15 december 2014

Baka bokomslag! :D

Hejhej!

Nu har vi fått ett nytt projekt som vi väntat länge på i klassen. De två första åren på gymnasiet brukade alltid två olika personer baka varje vecka till våra klassråd. På så vis blev veckan lite extra glad och vi fick ny energi samtidigt som vi knöt ytterligare band inom klassen.

Nu är det alltså dags att knyta ihop säcken, vilket resulterade i ett projekt som ger vad som behövs till kursen samtidigt som vi får göra det vi i klassen diskuterat länge: Nämligen att göra en kokbok (bakbok) där vi samlar alla favoritrecept som vi har gjort eller ibland gör hemma!

Idag påbörjade vi uppgiften efter en introduktion om grafisk design. På första punkten stod att leta inspiration inte bara via internet utan också på bokhandlar och/eller bibliotek.

Några saker jag lade märke till:

- Böcker om bakverk eller sötsaker (i synnerhet cupcakes eller böcker med engelsk/amerikanskt usrprung) var oftast rosa eller i pastellfärger. Definitivt mest riktade till kvinnor om man ska se ur det perspektivet.

- Böcker om mat var i alla möjliga färger, men oftast i mer neutrala skalor.

Frestelser av choklad : frossa i läckra recept skapade för verkliga chokladälskare (inbunden)
Bildkälla: Bokus
- Böcker om bak så som bröd var oftast bruna eller blå - ganska naturliga. Men kunde också förekomma i andra färger. Samma sak gäller dessertböcker.

- Chokladböcker eller dylikt får nästan som en egen avdelning i och med att dessa oftast går i beige eller bruna nyanser. Gärna med lite exklusiva guldfärgade inslag.

- Olika teman inuti och utanpå beroende på företag eller privat författare.

Kända företag så som caféer, bagerier eller konditorier hade gärna guldinslag eller mer exklusiva detaljer i någon form (t.ex. i material på bokomslag etcetera). Dessa innehöll också mer bilder och bakgrund från själva företaget och på olika arbetande därifrån.

"Privata" eller enskilda författare hade gärna lite roliga berättelser om upplevelser etcetera, men annars ibland mindre bakgrund. Författare som också är kända genom till exempel TV eller som artister hade gärna ofta lite guldinslag med.

- I vissa böcker fanns citat från olika kända personer som gjort stort intryck på författaren/företaget. Detta används antagligen för att göra boken mer personlig.


Saker andra lade märke till:

- Vissa böcker var mer riktade åt kvinnor, andra åt män.

- Vissa omslag vände sig mer åt unga, andra åt vuxna.

- De flesta kokböcker följer mallen: Bild på ena sidan + recept på andra = ett helt uppslag.

Just nu håller jag på att sovra inspirationskällorna samt klura ut vad vår kokbok bör heta och hur den ska se ut - i slutet ska vi nämligen rösta fram ett förslag som blir den slutliga mallen av vår klass gemensamma bok!

Hejdå så länge!

Kram!
Annie




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar