söndag 21 april 2013

Från street art-Banksy till impressionism-Monet :)

Hej igen alla bloggläsare!

Nu var det ett tag sedan jag skrev, men det blir ju så när man har mycket att göra...

Hursomhelst, jag tyckte det var dags för att uppdatera er om vad vi håller på med i bilden!
Såhär ligger det till:

Vi ska arbeta med lite konsthistora, och få en ism som vi skulle ta ta reda på mer om. Detta ska sedan vara inspirationen till vår alldeles egna möbelkollektion! På papper alltså, men ändå! Jag fick impressionism att arbeta med, och det tyckte jag var roligt, för man har så mycket att inspireras av. Några saker som uttrycker impressionismen är t.ex. att man arbetar med ljus och skuggor - ofta målar man utomhus. Dessutom använder man mycket kontraster mellan färger - t.ex. upptäckte man att det var större kontrast mellan gult och lila än svart och vitt. En skugga kunde t.ex. vara grön eller någon annan färg, beroende på miljön och ljuset. En annan sak man arbetade mycket med i målningarna var att fånga ögonblick. Det skulle helst se ut som om det vore ett fotografi taget mitt i en pågående tillställning, eller varför inte bakom kulisserna, när ballerinorna sliter och övar inför föreställningen? Att visa vad som hände mitt i ett ögonblick, i verkligheten var mycket populärt.

Ett exempel på konstnärer som tydligt visar olika ljus och skuggor är Monet och Pissarro. Monet valde ett motiv, i detta fall en katedral, som han sedan målade av på morgonen, på dagen, på eftermiddagen och i skymningen. Pissarro gick steget längre. Istället för att bara måla på olika tidpunkter på dagen, målade han en stor gata i flera olika årstider, och med olika ljus.

Uppdateringar om hur jag har tänkt mig kommer snart, men först ska collagen bli klara...

Vi hörs igen!

Annie

Monet

Monet

Pissarro, Boulevard Montmartre, vintermorgon 1897

Pissarro, Boulevard Montmartre, 1897

Pissarro, Boulevard Montmartre, natt 1998


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar