lördag 4 maj 2013

Kameran rullar...

Hej!

Nu är vi igång med det nya bildprojektet för fullt, och idéerna är som vanligt stora jämfört med tiden. Dock tycker jag ändå att möbelkollektionen går framåt i sin utveckling. Jag har ägnat tid åt att lära mig om impressionismen - något jag är övertygad om kan vara mycket användbart i framtiden - och jag måste säga att det har varit en mycket intressant ny kunskap, särskilt som det varit en av mina svagheter tidigare. Jag tänker skriva mer utförligt om impressionismen och kopplingen till möblerna i redovisningen som snart dyker upp här på bloggen. Men tills dess tänkte jag ändå skriva lite om hur min process har varit och hur den utvecklats.

- Jag har alltså valt att inspireras av endast målningar.

- Inspirationscollaget om impressionism-tavlor är färdigt.

- Jag lyckades till sist välja en konstnär jag riktar in mig lite extra på; nämligen Camille Pissarro och hans målningar av Boulevard Montmartre. Anledningen till att det blev Pissarro var för hans sätt att fånga samma miljö i så olika ljus och i olika årstider. Dessutom tyckte jag om att tavlorna nästan alltid är befolkade. Han vill inte måla den perfekta miljön, utan ett ögonblick ur verkligheten, med folk som går, visar sina känslor och rör sig - som om man tagit ett foto. Alla dessa saker kännetecknar delar av impressionismen, vilket passade utmärkt. Men framför allt blev jag inspirerad när jag fick syn på dessa.

- När collaget av alla Montmartre-tavlor och några inspirationsord som kretsade kring just Pissarro var färdigt var det definitivt hög tid att börja fundera ut hur jag ville ha mina möbler.

- En idé som rätt tidigt ploppade upp var att göra inomhusmöbler som påminner om utomhus. Tanken var först att även göra utomhusmöbler, men sedan bestämde jag mig för att köra vidare på den andra idén. I och med att de flesta tavlor under impressionismen är målade utomhus med allt ljus, skuggor och färger som dessa miljöer har att erbjuda, kändes valet självklart.

- Efter en del reflekterande hemma över likheten i alla saker jag gör; d.v.s. att de är inspirerade av naturen, tänkte jag skulle testa något nytt. Eftersom bilder på en gata var inspirationen till alltihop, passade det väldigt bra att inte göra natur, utan gatumiljö. En inspiration kan t.ex. vara gatlyktor, lägenhetsfönster sedda utifrån, natten som lyses upp av alla lampor och teglet i husen. Däremot vill jag vara väldigt noga med att inte gå ifrån den där lite finare gammaldags stadsmiljön som finns på målningarna, utan fortsätta med folk som rör sig, hästar och vagnar som åker fram och tillbaka och den lite franska känslan.

Här nedan följer några av mina absoluta inspirationsbilder av Camille Pissarro; Boulevard Montmartre

Ha det fint!
Kram Annie



The Boulevard Montmartre at Night - Camille Pissarro

File:Camille Pissarro, Boulevard Montmartre.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar