lördag 10 november 2012

Tillbaka till framtiden

Hej hej!

Nu är det alltså historievandring som gäller. Jag har sökt runt på nätet, tittat i möbelhistorieböcker och i kompendiet vi fick för att verkligen försöka komma in i 1800-talstänkandet.  Tiden har runnit iväg, mina idéer blev svåra att få grepp om. Att bestämma sig var det svåraste.

Jag hade fått en idé från några videor om wellpappmöbler. Där visades en slags säng som gick att dra ut och in som ett dragspel - delvis fåtölj, delvis säng. Jag tänkte mig en stol som också kunde bli en soffa, och gillade utmaningen, men kom inte långt innan jag insåg att tiden var ett problem. Inte bara det, förresten, jag fick dessutom inte riktigt grepp om idén eller själva tillvägagångssättet med konstruktionen.

Efter mycket diskuterande och betänkande bestämde jag mig för att lägga min komplicerade idé på hyllan och påbörja något betydligt enklare, med också förhoppningsvis snyggare designmässigt. Det hade också varit ett av problemen med min första idé - den skulle blivit väldigt klumpig och dessutom inte ha särskilt många drag från 1800-talet.

Den nya idén bygger på en sammanslagning av olika detaljer från 1800-talet och ny, modernt tänkande.
De inspirationsformer som ska utgöra grundidén för stolen ska vara mjuka, böjda C- och S-former. Inspirationen kommer mycket från gustavianska stilens löpande hund. Den tygklädda delen ska vara ljust randigt tyg och delar där wellpappen ska efterlikna trä ska vara mahogny. Enkelt och fräscht men med mjuka proportioner, det är väl ungefär hur jag har tänkt mig. Nu återstår bara en fråga - kommer jag att hinna? Svaret på det blir till att se, men jag ska göra mitt bästa med början att skissa en skiss hemma, så att jag kan sätta igång genast på måndag!
:D

Ha det fint!
Annie


Bilderna nedan kommer alla från www.drangahuset.se.


nystil_nyrokoko2
nyrokokostol
gustaviansk_lopande_hund
Löpande hund, inspiration från
gustaviansk stil

2 kommentarer:

  1. Jag tror det är smart av dig att förenkla din idé. Det skall bli roligt att få se din skiss i morgon. Tänk på att du inte får använda dig av tyg i uppgiften. Vilket annat material kan du använda för att imitera det randiga tyget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte att jag kan måla på wellpappen för att efterlikna tyg, så att hela stolen blir av wellpapp. :)

      Radera