onsdag 17 oktober 2012

Från mobiler till 1800-talet...

Hej!

Nu är alltså processen avslutad, hör och häpna - mobilen är klar!

Jag hann nästan på håret tills i måndags, då mobilen skulle vara klar. Utbyggnaden sattes på plats, och resultatet blev väldigt lättat. Det hela sammantaget blev helt okej, jag blev hundra gånger mer nöjd efter incidenten då en av pinnarna hade knäckts av än jag var innan. Ibland slår ödet till helt enkelt.
Jag är väldigt glad att jag inte bestämde mig för att nöja mig med det gamla slutresultatet. Det enda som jag inte riktigt hann med tills på måndagen var några ytte pyttesmå justeringar. Egentligen var det bara två saker som behövde en "finishing touch", nämligen några ställen där det behövde bättras på med färg, och ett ställe där en fiskelina behövde limmas precis i öppningen av en ros. Detta ska fixas till så fort jag har tid.
En annan ny sak som jag gjorde var att låta ståltråden som hörde till utbyggnaden vara sin naturliga färg, för att skapa en mer robust, grov känsla och för att visa var utbyggnaden börjar, att den hänger lite för sig själv.

Eftersom man nästan alltid ser till att någon tillbyggnad inte ser ut att vara tillagd till resten, tänkte jag att jag skulle fortsätta på sidtemat "ingen är perfekt", och lät det vara istället för att måla den ståltråden vit.

Det nya projektet kommer handla om 1800-talets stilar. Vi ska designa och formge en sittmöbel med inspiration från 1800-talet, fast i modern stil. Hittils har vi fått ett kompendium med lite fakta och bilder över de olika stilarna, även om vissa är lite knepiga att se skillnad på.

Under 1800-talets första del var det bland annat nyklassicism och gustavianska stilen som gällde, sedan var det empir, som också kallas Karl Johan stil. Det finns naturligtvis många fler stilar under 1800-talet, framför allt många "ny-" stilar som kommer från äldre stilar som bl.a. barocken, renässansen, rokokon m.fl.

Jag har ännu inte full koll på alla stilarnas namn, och definitivt inte exakt när de varade - det lär jag mig med tiden. Hursomhelst är uppgiften inte bara at göra en ritning på sittmöbeln, utan också att tillverka den av wellpapp. Sluttestet blir att man ska kunna sitta på den...så vi får väl se hur det går. :S

Här följer en "före-" och "efter-" bild på min mobil, samt en för-inspirationsbild till det nya projektet från www.wikipedia.se.

Vi hörs igen!

Före...



...Efter!

File:Pehr Hilleström-Gustavian Style Interior with Cardplayers.jpg
Målning av Pehr Hilleström, inredningen i Gustaviansk stil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar