lördag 6 oktober 2012

Kvistar/Pinnar/Grenar och tre små rosor...

Hej!

Den här veckan var det dags för måleri. Efter en helg i kvistletarnas tecken, har jag nu äntligen ett färdigt materiallager framför mig! Förra veckan var jag lite tveksam till om jag skulle göra den största pappersrosen med kvadrater som var 21x21 cm, eller göra en ännu mindre pappersros än de första två jag hade gjort som bestod av kvadrater som var 13x13 cm respektive 8x8 cm. Som ni kan se på bilden lite längre ner valde jag att göra en mindre pappersros som alltså består av kvadrater med måtten 5x5 cm.

Att göra den minsta pappersrosen var inte precis det enklase jag gjort. Låt oss bara säga att mina fingrar fick ett ordentligt workoutpass under pappersvikningen..! Det var också ganska svårt med att få in det smälta limmet från limpistolen mellan pappret på ställen det inte skulle synas så mycket. Eftersom allt var så himla smått fick fingertopparna nästan inte plats att forma till den ros det sedan skulle bli! Dock måste jag säga att jag blev ganska nöjd med resultatet av den lilla rosen (som inte alls ser så liten ut nu när den är färdig) trots att limmet fastnade nästan överallt när jag skulle få den att hålla ihop....

Steg nummer...vad blir det nu? Fyra? Fem? Hursomhelst blir nästa steg att måla kvistarna vita. Jag hann börja måla förra lektionen, oc då valde jag också ut de pinnar som ska vara med. Två större, tjockare pinnar   som utgör "stommen" som allt ska hänga i. Sedan är det 2-4 pinnar som ska hänga rakt uppochner i mobilen som balans och som extra symbol för att understryka tanken bakom. Sedan ska naturligtvis de tre pappersrosorna hänga med pnnarna jag nämnde i förgående mening under sig, nästan som en stjälk. ;)

Att måla pinnarna: Jag behöll barken på, eftersom jag ville behålla det naturliga utseendet på pinnarna, så att strukturen kommer fram när de blivit vita. Jag tvättade heller inte av dem, bara daskade av dem lite så att de inte skulle vara för smutsiga, men annars ville jag ha kvar det också. Jag använder mig av vit akrylfärg och en ganska stor pensel (flat, inte rund), sedan är det bara att skydda kläder och bord och börja måla!

*Observera att akrylfärg nästan inte går att få bort från kläderna om det hinner torka. Får man på kläderna är det direkt in och tvätta av som gäller, men det finns änd risk för att märken kvarstår.*

Nu återstår alltså att måla resten av pinnarna, hitta en balans i mobilen och fästa allt med antingen tråd eller fiskelina (har inte riktigt bestämt mig än). Det ska bli riktigt intressant att se hur slutresultatet blir!

Nedan följer två bilder från lektionen, en med pinnarna (omålade) och de tre rosorna och en där jag målar pinnar för fullt!

Vi hörs nästa vecka!

     Kram Annie


Det var en gång tre rosor och ett par pinnar...

Pinnmålning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar