lördag 13 oktober 2012

Omen eller Ödet?

Hej igen!

Den här veckans process har haft både upp och nergångar. Jag blev klar med mobilen i början av veckan...och oklar i slutet av veckan. Resultatet som jag först fick ihop blev som jag hade tänkt, antar jag. Dock kan jag inte ljuga för mig själv med att säga att jag var 100-procentigt nöjd med mobilen, utan jag kände nog att det saknades något. Det saknades något...hmpf.

När jag lämnade mobilen i tisdags hängde den så färdig jag trodde att jag kunde bli med den. När jag sedan hade liknande lektioner i samma klassrum i fredags...hade den ramlat ner från sin plats, och en pinne hade knäckts av.

Vad skulle jag göra? Min första tanke var panik - hur skulle jag få ihop den igen tills på måndag? Sedan, vid en närmare eftertanke, kom jag ihåg ett väldigt vist uttryck: Vid varje nytt hinder finns en ny möjlighet. Jag insåg då att det kanske inte var ett omen att den hade gått sönder - kanske var det ödet? Hursomhelst var det nog någon eller något som inte tyckte att jag var färdig med mobilen. Därför tänker jag nu bygga ut den - med en helt ny pinne och behålla den lilla pinnbiten som hängde kvar på den stora rosen, den som hade knäckts av. Den biten som hängde kvar i mobilen bättrade jag bara på med lite vit färg runtom.

Den nya planen är alltså att flytta den nedre "baspinnens" vikt så att jag kan sätta fast en utbyggnad på den ensamt hängande pinnen. Jag hade redan satt en ståltråd från den övre baspinnen till den nedre som var formad som lodräta vågor. Vågorna är tänkta att öka i storlek, nerifrån och upp - ännu en tolkning av fibonaccis ökande talföljd. Därmed tyckte jag ha skapat lite mer lekfullhet i allt det strikta och visserligen fräscha vita. Nu tänker jag ta fram lekfullheten ännu mer genom att fästa utbyggnaden med en ståltråd formad som en fjäder (slinky, se bild 3). 

I och med att allt ska vara vitt, målar jag även ståltrådarna i den färgen, så gott det går. Alla blommor sitter med pinnar hängande nedåt antingen under eller över sig. Åtminstone alla utom den stora som nu får byta plats. Att de hänger som de gör är för att få känslan av en stjälk på blomman.

Bilderna är tagna av mig. Bild 1 visar mobilen som den blev när jag blev klar med den (I tisdags). Bild 2 är en bild på själva utbyggnaden. Bild 3 är på en slinky (fjäder). Bild 4 är en närmare titt på fjädern jag har gjort till utbyggnaden.

Vi hörs nästa vecka! Hälsningar Annie ;)

Den "färdiga" mobilen i tisdags...


...Och den nya utbyggnaden!

"Slinky"

Fjädern i utbyggnaden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar