fredag 30 november 2012

Nu flyter det på!

Hej!
Nu var det ett tag sedan jag skrev, men jag har i alla fall kommit hyfsat långt sedan sist.
Detta inlägg kommer huvudsakligen handla om stolssitsen, eftersom det är den jag har arbetat med på sista tiden.

Förutom den ovanliga, modernare formen på sitsen, är också insidan speciell. Jag skar ut två rektangulära kartongbitar som fick samma rundade främre del (bild 1). Sedan tog jag andra rektangulära kartonger och gjorde skåror i dem (bild 2), satte dem i varandra som ett spindelnät snarare än en stjärna (bild 3).

Nästa steg var att klä sidorna av sitsen med ytterligare kartong (bild 6). Den rundade delen blev klädd med avlång kartong som jag vikt med små mellanrum över hela. På så sätt gick den enkelt att limma runt. Resten av sitsens sidor var hyfsat enkla att klä in, med hjälp av limpistol och tålamod!

När jag nästan var klar med sitsen (överdelen var dock ännu inte påsatt) var jag tyvärr tvungen att ta bort två av sidstyckena, då sitsen blev för bred för att få in i stolsryggen. Sedan skar jag bort lite på de kartongskivor som hade gjort att den nu borttagna kartongbiten hade varit tvungen att sitta på utsidan av verket, så att jag kunde sätta den mot innerplattorna, men ovanpå den undre huvudsidan (bild 6-10).
Jag hade tur - när jag var klar med felet passade den perfekt!

Här följer några bilder från arbetsprocessen som jag tagit. :)

Ha det bra!
Annie










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar