tisdag 20 november 2012

Bolla idéer

Hej!
Nu är det en ny vecka och arbetet är i full gång (hurra!). Tack och lov fick jag ihop en hållbar idé innan tiden blev för knapp.

Den nya stolen jag nu arbetar med har inslag från flera olika stilar, men framför allt från Karl Johans stil och den gustavianska.
Stolsryggen är 15 cm tjock och är uppbyggd som en stege som sedan ska täckas med kartong runt om.

Formen är Karl Johans stil eftersom nackstödet är böjt bakåt i en slags "spiral" (se bild 3).
Stolssitsen är gustaviansk fast i en modernare tappning, då den är rund längs fram men rektangulär baktill.

Benen ska också vara guatavianska, och vara räfflade, fyrkantiga och minskande i tjocklek.längst ner. Armstöden är inspirerade av den gustavianska löpande hund som jag nämnde i förra inlägget. Med andra ord ska armstöden vara spiralformade längst fram och heltäckande
(se bild 1).

Nu är nästa steg att göra sitsen hållbar genom att sätta raka kartongskivor i varandra som en stjärna inuti sitsen. Vi får väl se hur det utvecklar sig - önska mig lycka till!

Kram Annie
(bilderna är tagna av mig)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar