söndag 28 september 2014

Ready-made - bokstavligt

Hejhej!

Ready-made är tillbaka! Den här gången går uppgiften ut på att:

- Studera en konstnär och beskriv dennes konstnärsskap samt sätt att använda ready-made i sitt skapande.
- Inspireras av konstnären och välj en färg/form du vill skapa.
- Välj ut materialen du vill arbeta med.
- Placera gestaltningen i ett sammanhang. I vilket sammanhang ska skulpturen synas? Hur påverkar rummet/miljön verket?
- Placera skulpturen där du önskar och dokumentera detta.

Idag har jag letat fram en konstnär jag ville studera närmre, efter överskådligt studerande av ca 20 olika found-art konstnärer. Jag valde Tony Cragg, eftersom jag fann hans verk tilltalande och intressanta samt blev nyfiken på vad konstnärens tanke kan vara med dess simpla former.
Därefter började jag studera konstnären och ismen omkring denne närmre - vilket visade sig vara omkring Fluxus, en fortsättning på dadaismen.

Jag borde kanske ha letat fram konstnären hemma, så att jag var mer förberedd för denna lektion, men nu är det som det är. Det känns bra att inspireras av denne konstnär, eftersom jag bland annat fann att han genom sina verk kommenterar omvärlden. Nästa lektion ska jag ta reda på mer om själva rörelsen Fluxus samt vad han exakt ville ha sagt med sina verk.

Tills nästa inlägg!
Kram
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar