lördag 30 augusti 2014

Ny termin - nya projekt!

Hej allihopa!

Hoppas ni haft ett härligt sommarlov! Nu har skolan dragit igång igen och det är dags för det slutliga stora projektet: Gymnasiearbetet. Som många av er säkert har listat ut genom tidigare inlägg har ett intresse för den samiska kulturen växt fram under förra året. Detta har hängt kvar inom mig, och det är många frågor man ännu inte fått svar på. Alltså var svaret snart ganska självklart - gymnasiearbetet ska naturligtvis också ha temat samerna, men med skillnaden att jag nu endast ska följa på temat färg och form. Var kommer de ifrån? Varför har man valt just dessa mönster eller färger? Hur framställde man dem från början? Och vad har färg och form betytt för samerna genom historien?

Redan har jag små erfarenheter som ni kanske läst i tidigare inlägg. Detta är alltså vad jag i nuläget vet om färgerna och formerna sedan förra projektet:
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_
flagga#mediaviewer/Fil:Sami_flag.svg

Flaggan bär färgerna som finns i den samiska kolten. Cirkeln är en symbol för solen (röd) och månen (blå).

Ringen är en symbol för andlighet som binder samman de fyra elementen.

Färgerna i flaggan (och dräkterna) är:

Blå - Vattnet som är ett livselixir
Röd - Elden som står för värme och kärlek
Gul - Solen som står för långsiktigt liv
Grön - Växter/Natur: Landet Sápmi som är livsavgörande för samernas överlevnad

Källa: http://samer.se/1146

Med detta i bagaget vill jag alltså dyka ännu djupare, spåra färger och former inom den samiska kulturen - helst till sitt ursprung. Men vad jag planerar att göra av researchen - det får bli en överraskning!

Så nu är det alltså dags att påbörja denna otroligt fascinerande resa - önska mig lycka till!

Kram!
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar