tisdag 27 maj 2014

Vårvisning - Tack för allt, Folkloreprojekt

Hej!

FOLKLOREPROJEKTET ÄR FÄRDIGT. Fredagen den 16 maj hade vi vårvisning på skolan. Alla elever ställde ut helt otroliga kollektioner, och alla förberedelser skulle fixas tills det var dags för betraktarna att anlända.

Tavlan

- Som bakgrund till "montern" (som bestod av ett halvt bord) bestämde jag mig för att hänga upp en kapaskiva från taket. Efter många funderingar till utsmyckningen och vad som borde ställas ut bestämde jag mig till sist för att framhäva det samiska samtidigt som två andra arbeten skulle matcha i kombineringen.

- Därmed pryddes kapaskivan av träbakgrunden (samma som på visitkortet och flygbladet) och på den satte jag tre mönster från förra året på små fyrkantiga kapaskivor, för att få höjdskillnad och djup i bakgrunden samtidigt som det sticker ut och blir lite roligare än bara platt. Jag var här mycket noga med att det jag ställde ut passade ihop hyfsat väl, trots att det var olika projekt, för att utställningen skulle kännas enhetlig. Dessa mönster passade bra ihop med bakgrunden eftersom de hade liknande färgschema - en glad upptäckt som jag tacksamt utnyttjade.

- Mitt på tavlan (kapaskivan) satte jag en ram av svart papper. Häftmassan kom till räddning så att jag kunde anpassa alla föremål på tavlan. Särskilt mycket hjälpte det när jag skulle placera ramen i rätt förhållande till nästa idé, nämligen en projektor som visade hela min process. Detta gjorde att en liten TV bildades i mitten av kapaskivan.

- På bordet bredde jag ut två olika dukar, en vit och en mörkt grå, som delade bordet på mitten. På så vis fick jag en sida där ett projekt kunde stå, och en sida där Folklore-projektet visades. För att förtydliga det samiska - och för att flaggan är en viktig del i arbetet - tillverkade jag en liten flagga på en pinne som som fick stå på bordet.

Varför bildspel och projektor?

Eftersom så mycket bilder tagits under processen som inte visats någonstans mer än på bloggen (dock långt ifrån alla här heller) tänkte jag att det kunde vara ett roligt komplement till alla färdiga arbeten på bordet. Även de fulfina bilderna visades, men jag tyckte om att folk fick se hur mycket arbete som lagts ner, hur många månader och dagar där arbetet gått snett och inte fungerat innan det slutgiltiga resultatet kom till som låg framför dem.

Nu är det inte mycket kvar såhär inför sommaren, så jag hoppas ni som orkat läsa alla romaner till inlägg får ett riktigt härligt sommarlov och får njuta ordentligt av solen!
Tack för att ni hängt med i denna otroliga process som verkligen har fått mig att utvecklas och skapat många nya och nyttiga erfarenheter - nu tackar jag för detta arbete och väntar ivrigt på nästa!

Ha ett underbart sommarlov allihopa!

Kram
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar