tisdag 27 maj 2014

Folklore - från 2D till 3D!

Hej igen! (observera att detta inlägg publicerats först en månad efter att det var aktuellt.)

Just nu är det extremt mycket att göra och vi kämpar allihop på i dundrande hastighet. I inlägget "Folklore - nu blir vi digitala!" skrev jag om alla mina produkter och hur de designades. Nu var det dags att ta designen till nya nivåer - det var dags att göra 2D till 3D!

Tillverkningen av den grafiska profilen

Logotypen
Gestaltas i alla sammanhang, i olika format. Denna kan även tryckas i svartvitt, men detta har inte varit aktuellt ännu. Ibland är logotypen fullständig, ibland är mönstret borta och finns i form av något annat bakom som gör logotypen till sin helhet.

Bärkassen

Steg 1. Jag ritade upp ett helt stycke med rätt mått och där vikningar var inräknade på ett långt med en aning sladdrigt papper.

Steg 2. Limmade ihop stycket till en kasse och skrev ut text och logotyp (utan mönstret i) som sedan veks i förväg och limmades på kassen i fyra delar. Efter att andra påklistringen gått snett och det blivit luftbubblor på det sladdriga pappret bestämde jag mig för att göra om allt fast limma dit (med löst lim) delarna innan jag satte ihop kassen, detta gick snett då pappret gick sönder och delarna blev skrynkliga och fick luftbubblor. Då bytte jag för tredje gången till ett tjockare papper, men insåg snart att den första kassen (som jag sparat) hade torkat och fått ett bättre resultat än någon av de andra. Så, fjärde gången gillt bytte jag tillbaka och fortsatte på den första versionen av kassen - som blev slutresultatet.

Steg 3 (och lite innan steg två). Innan ögat limmades på klistrades banden på (de smala halverade och de tjockare ett enda band eftersom detta var i mindre skala än kudden) för att sedan träs under ögats konturer och komma upp igen ovanför.

Steg 4. Hälften av banden som skulle fortsätta upp var längre än den andra hälften. Dessa tvistades och limmades fast med starkt lim för att sedan fortsätta i en fyrfläta runt till de andra banden. De andra banden limmades på men klipptes av för att kunna möta flätan på motsvarande ställe så att det skulle se ut som om flätan bestod av alla band.

Steg 5. Ytterligare en fyraslingors-fläta gjordes på andra sidan kassen - här med svarta och vita band med två olika bredder.

Nu var kassen klar!

Förpackningen

Förpackningen ritades ut på ett stort och tjockt ark kartong i vitt. Sedan klipptes hela formen ut i ett enda stycke (se bild). Loggan skrevs ut och limmades på för att sedan få irisen utklippt. Därefter limmades en plastbit (återigen laminat) på insidan av hålet. Texten om produkten (kudden) och symboliken bakom skrevs ut och limmades på baksidan av förpackningen.

Visitkortet

Visitkortet gjordes av tjockare papper som skars ut och limmades ihop till en liten ficka. Här användes logotypen på samma sätt som på förpackningen: på fickans mitt med utklippt iris som har ett transparent skikt av plast på baksidan. Inuti fickan finns en text med kollektionens namn som syns genom plasten när ingenting befinner sig i fickan. Själva visitkortet finns i två varianter. Båda bär "Tillsammans-isär"-mönstret på ena sidan och informativ text på den andra. För att låta ögat vilas samtidigt som man påminns om det samiska är bakgrunden där informationen står i svartvit, något diffus renpäls respektive träådror. När kortet är i fickan syns mönstret genom ögats iris - logotypen blir då fullständig.

Detta inlägg är från början skrivet under processen, men blev försenat på grund av allt arbete.

Ha det bra!

Kram
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar