torsdag 13 mars 2014

Ny uppgift! "Att se sig själv från ett annat håll"

Hej svejs!

Vi har fått en ny uppgift som handlar om att göra en parafras av ett känt foto man valt. Sedan ska man välja ett samhällsproblem att gestalta i sin bild, där också du själv ska vara med. Fotot jag valde är från Miru Kims serie "Naked City Spleen" och är taget i New York (se "original" fotot nedan).

Anledningen till att jag valde detta foto var att jag kände igen mig själv i den, vilket antagligen gjorde att just den tilltalade mig framför de andra fotografierna. Jag tycker om hur hennes bilder visar verkligheten från ett utomstående perspektiv, det gör dem så otroligt vackra. Mina tankar kretsar kring hur mycket det gör att lägga till en naken människa i en bild som annars inte skulle påkalla särskilt mycket uppmärksamhet, och plötsligt blir denna "icke-plats" påtaglig och intressant.

Mer detaljerad beskrivning kommer dyka upp i bildanalysen. (Notera att fotot nedan är kopierat från Miru Kims hemsida som finns skrivet under fotot. Fotot tillhör alltså INTE mig.)

Ha en fin helg!

Kram Annie


http://www.mirukim.com/photosNakedCitySpleen.php

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar