fredag 14 mars 2014

Folklore - det våras för processen

Hej igen!

Nu var det ett tag sedan jag skrev om folklore-projektet, och en hel del har hänt på vägen. I detta inlägg tänker jag i punktform beskriva min process från det att alla idéskisser var klara till den punkt jag befinner mig på idag, nämligen den grafiska profilen och tillverkningen av produkterna.

Valet av medlemmar i kollektionen

När alla idéskisser av produkterna var färdiga var det dags att välja ut fem av de tio som skulle ingå i kollektionen. De andra finns därmed enbart med i redovisningen av processen. De fem slutliga finalisterna blev:
  • Barnpallen

















  • Golvlampan




















  • Spjälsängen & madrassen
























  • Kudden



  • Bordslampan



Ritningarna och Photoshop

Ritningarna skulle vara i fyra perspektiv: Frontvy, sidvy, toppvy och isometriskt perspektiv. De som var mest krångliga att få till var pallen på grund av de runda formerna och spjälsängen med alla dess detaljer. När ritningarna var färdiga skannades de in på dator så att de kunde redigeras digitalt. Såhär kunde dessa två av produkterna se ut:






När jag sedan skulle ge färg och känsla åt produkterna i Photoshop började jag med golvlampan, mest för min egen nyfikenhets skull. Jag studerade vanliga golvlampor - speciellt skärmen - för att det skulle se så verkligt ut som möjligt. Där hittade jag också både träfärg och pälsfärgen (i syntetmaterial, även om den på datorn ser verklig ut) vilket senare skulle prägla resten av produkterna. Resultatet blev detta (se bild nedan):





Som andra produkt att färglägga gjorde jag spjälsängen, eftersom den var svårast. Eftersom jag hade problem med att rita hornen i isometriskt perspektiv för hand, gjorde jag endast dessa i front, topp och sidvy. Från sidvyn (där hornen syntes rakt framifrån) kunde jag sedan i Photoshop tänja dessa till rätt perspektiv, det vill säga 30° vinkel. Sedan blev hornen i 3D då jag gjorde kanter med skuggor och dagrar tack vare övertonings-verktyget.

Spjälorna fick förändras från de alldeles för kostsamma samebanden till något som får representera dessa; nämligen vanliga matta, enfärgade och betydligt billigare tygband i röd, grön, gul och blå - de samiska färgerna. Madrassen kommer vara i syntetpäls, och mittersta delen blir i vanligt, hederligt bomullstyg - eftersom bomullstyg är det mest vanliga idag och samerna tog vad de hade som var rejält förr i tiden. Så här såg resultatet av färgläggningen av spjälsängen tillsammans med madrassen ut:


Pallen, kudden och bordslampan gjordes på samma ritning, för att spara papper och tid. Så här såg det ut:


Och så här blev dessa i färg:


Av alla produkter skulle två tillverkas i verkligheten. Jag valde kudden som inredningsdetalj, eftersom den uttrycker mönstret som talar för hela kollektionen. Den skall vara i skala 1:1, det vill säga naturlig storlek. Som möbel valde jag spjälsängen och madrassen, eftersom de är en favorit som också uttrycker mycket som berör kollektionen i sin helhet. Dessa tillverkas i skala 1:3, men mer om detta kommer efter nästa inlägg eftersom jag anser att det är ett helt eget kapitel i sig. Nästkommande inlägg kommer att handla om den grafiska profilen och kollage av produkterna.

Ha en härlig helg!

Kram Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar