måndag 17 november 2014

Uppdatering av Gymnasiearbetet - äntligen!

Hej allihopa!

Har varit otroligt dålig på att blogga om Gymnasiearbetet (eller GA som vi förkortar det) på...tja, sen vi började efter sommarlovet om jag ska vara ärlig. :S

Alldeles för mycket har hänt, och nästan allt står "analogt" i en loggbok. Men här är i alla fall en kort sammandragning om vad som har hänt under alla veckor. :)


  • Jag visste inte var jag skulle börja. Allt kändes konstigt och fel och det kändes både konstigt och inte konstigt med det samiska temat igen.
  • Började på ett blogginlägg 2014-09-28. Där ändrade jag mig tillbaka till samiska temat. Trodde jag hittat ljuset där.
  • Ångrade mig igen. Förslag som kom upp förutom samiska temat var antroposofiskt tema, naturens färger och former, färg och form idag samt historiskt tema från någon/några epoker.

  • VÄNDPUNKT! Hade ett handledarmöte vecka 40 med min mentor. Äntligen sorterades alla förvirrade tankar och ut kom jag med ett nytt mål och ett tema som sammanfattade alla förslag: Att undersöka hur inredning och arkitektur har inspirerats av naturen. Gäller enbart svensk stilhistoria.


  • Ändring! Enbart inredning. Vet nu att jag istället vill göra mönster inspirerat av naturen, liksom andra formgivare gjort i historien. Kanske blir det en hel kollektion..!
  • Nya ändringar igen: Endast välja ett par epoker att arbeta med och jämföra.
  • Problem. I princip alla epoker har NÅGOT inspirerat från naturen. Hur ska jag kunna få ut de viktigaste? Hittar även Sveriges äldsta funna tapet från 1500-talet, som också visar sig innehålla blommönster!
  • Ytterligare förändring: Välj enbart ett antal personer från olika epoker.
  • Hittade personer att ta reda på mer om och som representerar olika epoker av olika skäl:  
  1. Tobias Lang (Kattuntryck, 1700-talets Rokoko) 
  2. Karin Larsson (Jugend) 
  3. Josef Frank (rebell, 30-40-talets funktionalism) 
  4. Birgitta Hahn (10-gruppen, 70-talets "gröna våg") 
  5. Ernst Kirchsteiger (nutid)
  • Jag kommer även jämföra tapeten från 1500-talet med en av Ernst Kirchsteigers tapeter/tyger som en början och avslut för mer jämvikt i projektet.
  • Skrev ett PM om Josef Frank. Josef Frank: CHECK!
  • När jag gör mina mönster vill jag ge en kommentar till min samtid, precis som bl.a. rebellen Josef Frank gjorde. På den tiden var det en protest mot den raka, enformiga funktionalismen. Nu är det dagens stress och nonchalans som jag tänker rikta in mig på.

Nu har vi alltså kommit till den punkt jag befinner mig på idag, där jag ska ta reda på mer om de fem personerna.

Ha det bra så länge!

Kram
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar