torsdag 3 oktober 2013

Mytologi-artikelogi

Hej allesammans!

Nu är vi igång igen, denna gång med ett kombinerat svenska-bild projekt. Uppgiften är att göra en artikel av en gammal legendarisk myt, men med tvisten att det ska låta som något som skulle kunna hänt idag. Sedan ska vi illustrera en bild till artikeln och redigera ihop en hel tidningssida med alla sina smånoviser och reklamer etc. runtom.

Efter mycket velande och letande fram och tillbaka har jag nu äntligen lyckats hitta en myt som fångade mitt intresse. Det svåra med den här uppgiften, upptäckte jag, var att samma myt oftast bara fanns på ett enda ställe. I enlighet med det man lärt sig ska det ju helst finnas minst två källor - i och för sig var detta en myt det handlade om som inte behöver vara sann, men det är bra med något mer detaljerad information så att det finns något att skriva om.

Problemet var att de myter jag tittade på var olika skrivna på olika ställen, vilket resulterade kaos för min del. Inte kunde jag skriva en artikel om en myt som hade tio olika versioner, och där de flesta bara var skrivna i grova drag och därför krävde komplement? Nej, därför gällde det att hitta en som faktiskt hade ungefär samma förklaring på flera ställen.

Först funderade jag över den försvunna legendariska ön Atlantis och Poseidon, men tyvärr fanns inte särskilt spännande information att hämta där. Alltså gick jag in på ett sidospår och upptäckte den förstfödda sonen i släktet Atlantiderna: Atlas. Därför sökte jag på hans namn, men när jag trodde att jag funnit honom, visade det sig vara en annan Atlas i den grekiska mytologin. Dessvärre hade jag hunnit leta reda på mycket om honom innan detta upptäcktes, så det fick bli denna spännande historia i alla fall, tänkte jag.

Historien om Atlas var rätt kort och snart fick jag ytterligare ett problem att grubbla över. Det visade sig att slutet på Atlas myt var en annan variation av den första, som inte passade ihop med tanke på att han i den första skulle av Perseus barnbarn blivit lurad att först släppa, sedan återta sin börda med att bära upp himlen. I den andra versionen  - som jag först trodde hörde ihop - stenades han till döds av Perseus i åsynen av Medusas huvud flera generationer tidigare - och att det var då Atlasbergen skapades. Fullständigt ologiskt.
Alltså navigerade jag mig fram för att ta reda på mer om denna Perseus - och där, ÄNTLIGEN, hittade jag fakta till min artikel!
Perseus resa för att hämta Medusas huvud var egentligen ett knep för att göra slut på honom. Den delen av historien som jag valde handlar om Perseus hemväg från att ha tagit Medusas huvud. Här möter han först Atlas, som inte vill låta honom vistas på sin mark och få skydd för natten, och som istället förvandlas till sten (Atlasbergen) som straff. Senare får Perseus ytterligare av sina stridskunskaper när han stöter på prinsessan Andromeda som blivit fastbunden vid en klippa för att offras till havsmonstret. Hennes far, kungen, hade tvingats till detta för att rädda sitt folk från Gudarnas vrede på grund av sin frus fåfänga. Perseus blev kär i Andromeda och krävde att få gifta sig med henne om han räddade henne. Kungen gick mer än gärna med på detta och så kom det sig att havsmonstret besegrades av Perseus.

Den moderna tappningen ska vara samma historia, förutom några utbytta detaljer. Perseus blir den svenske resenären Per Sundh och Andromeda blir Alandra - dotter till en VD i Spanien. Atlas blir en vresig man med stora bördor och havsmonstret en ökänd, spansk mördare. Per hade just hämtat en mycket ovanlig sten från Marocko och skulle föra den tillbaka till Barcelona. I Marocko skulle han endast med hjälp av stenen - i brist på andra vapen - döda den ilskne mannen som hotade honom. Han flög över Spanien med flygplan. Där skulle han ett kvarter från flygplatsen stöta på Alandra, som skulle bli hans kärlek, i en mörk gränd hotad av en ilsk man. I ögonblickets stund slog Per ner mördaren, tog hans vapen och dödade honom.

Än är jag inte hundraprocentigt säker på vilken del jag ska illustrera, men jag tänker nog i alla fall välja illustrationstekniken akvarell (blött på torrt) eller tusch (prickar).

Kram så länge från mytologins värld...!  :)
Annie

Såhär har andra illustrerat delarna i denna myt:






Titanen Atlas börda (Obs! Bär på himlen, inte Jorden)
Källa: http://runeberg.org/nfbb/0197.html

Perseus räddar Andromeda
Källa: http://commons.wikimedia.org/wiki/User:AlMare,
http://en.wikipedia.org/wiki/Andromeda_(mythology)
Källa: http://runeberg.org/nfba/0563.html

Perseus, Piero di Cosimo (1462–1521)
Källa: 
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Piero_di_Cosimo_042.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar