torsdag 24 oktober 2013

Artikel: check!

Hej igen!

Idag blev artikeln äntligen klar och utskriven! Igår satt jag nästan halva dagen med uppgiften, men jag måste säga att det var lärorikt. Det råkar nämligen vara så att förutom information om layout från lärare behövde man titta på riktiga layouter för artiklar, annonser, bildtext, bildtext etc. Nu har jag sett jag vet inte hur många exempel och det känns som om mycket av det fastnade i minnet.

När själva artikeln om Per Sundhs (Perseus) resa från Marocko till Spanien var färdigskriven och ett collage ihopsatt började jag skissa på illustrationen. Det första jag började med var kartan över Marocko-Spanien. Eftersom jag ville rita förhand skrev jag ut en bild av just detta området från en karta och gjorde sedan ett rutnät över bilden. Detta rutnät hjälpte mig att hålla ordning på ländernas former. Därefter lyckades jag i en lång lyckosam stund få till en hyfsad bild av en mans ansikte i profil, vilket föreställer Per Sundh själv. Blyerts var den teknik jag använde, eftersom jag personligen tycker att det ser snyggast ut när man ska få till de rätta kontrasterna i ett ansikte. Dessutom skulle han ha kort skägg, vilket är lite svårt att få till med tuschteknikerna.

Nästa steg var att rita en westernhatt och den sällsynta (påhittade) stenen. För att lyckas med detta använde jag mig av bilder på westernhattar och stenar så att det bara var att studera och skissa - det var nyttigt att skissa av något eftersom man inte alltid kan måla bara på fri hand. Även Per Sundhs ansikte var tecknat efter att jag studerat två slumpvalda gubbar som liknade den vision jag hade.

Redan från början var inspirationen hämtad från en konstnär vi fick besöka som skissar med hård blyerts och i en av bilderna använde akvarell som en kontrast till blyertsen. Den här kombinationen tyckte jag mycket om, och därför blev den ett faktum i min illustration, i form av dramatiskt blod. Genom att sätta ihop alla illustrationer i Photoshop kunde hatten hamna på Pers huvud, och kartan hamna inuti siluetten av en bergskedja.

Tidningssidans layout gjordes genom att stödlinjer placerades ut där jag ville ha alla delar; Rubrik, tidningens namn, datum, sidnummer, bild, bildtext, ingress, brödtext, notiser och annonser. Sedan var det bara att placera ut saker och ting på rätt plats. Eftersom artikeln är rätt allvarlig krävdes en ordnad layout, men den är spännande, så jag lade till en liten asymmetrisk touch genom att lägga ingressen och en del av brödtexten vid sidan av bilden. Mycket noga studerade jag sedan hur man kan placera ut annonser, och upptäckte att det trots allt är mycket symmetriskt och noggrant gjort. Där kommer linjerna in, eftersom de gör att kaoset av annonser ramas in och bildar en samlad enhet.

En svår del i layouten var att få till jämna marginaler mellan brödtext och resten av sidans delar. Man fick trixa en hel del, flytta, mäta, flytta, innan det blev relativt rakt och snyggt - för att inte tala om textens utseende i sig självt! Jag studerade hur riktiga artiklar hade placerat ingress och brödtext, och upptäckte att de hade olika typer av "styckes-justeringar": Ingressen var naturligtvis fetstilt, men med vänsterjusterad text medan brödtexten var normal och krävde "justerad sista åt vänster", det vill säga att texten gick i raka spalter hela vägen från vänster till höger utan att hoppa till raden nedan vid nytt ett ord om inte en en ny mening påbörjades. Sedan gällde det att se till att alla spalter hade samma utrymme men ändå rymde hela texten - det krävdes en del knep för det.

Notiserna valde jag att lägga på en olikfärgad bakgrund, för att ge sidan ett rent utseende. Om de  legat på den vita bakgrunden är jag rädd att artikeln skulle känts rörig för ögat. Genom att dela upp sidan på detta sätt - var sak på sin plats med sina delar - blev utseendet rätt behagligt, vilket var viktigt för mig. En detalj som kanske egentligen var överflödig är "I korthet" som står ovanför notiserna. Denna del lade jag också till för att öka renheten, men också för att få anledning till mer färg på sidan, för att leka lite med designen. Typsnitten jag valde hade däremot inga spännande detaljer, eftersom artikeln trots allt är menad att tas på allvar - det handlar faktiskt om mord. Fetstilt Arial på alla rubriker, underrubriker och namn och Times New Roman på resten - enkelt men stilfullt.

Illustrationens betydelse:

Min illustration föreställer Per Sundh iklädd äventyrlig westernhatt som blickar allvarligt, men nästan lite leendes utåt och en karta som visar hans färd över bergen och de dramatiska äventyren. Eftersom det hela började med den sällsynta stenen börjar färden med denna, men eftersom två dödsfall skedde droppar blodet från den skyldiges vapen: det vill säga stenen. Blodet och hans färdväg är det enda som är färgat, för att verkligen dra åt sig uppmärksamhet. Per Sundh är viktig att se, eftersom jag personligen tycker att hans blick och svårtolkade min säger mer än tusen ord. Då allt annat utom blodet är svartvitt förstår man genast efter bara en blick av bilden ungefär vad som spelar roll, och att det inte är en berättelse om en härlig, lycklig resa från Afrika till Spanien, att det inte är en semester som beskrivs, utan ett farofyllt äventyr med en upptäcktsresande på väg hem efter att han hittat sitt fynd.


Nedan följer bilder på collagen (obs! Bilderna på inspirationscollagen är inte mina), illustrationen & processen och den färdiga artikeln.

Ha ett fint höstlov!
Kram Annie


Kartan och Per Sundh, första skissen. (Notera rutsystemet på kartan)


Westernhatten och stenen, observera att det vita på stenen är de områden där "blodet" ska vara.

Här är den färdiga illustrationen!
Detta är inspirationscollage 1 (OBS! bilderna är INTE mina)...


...och inspirationscollage 2


Sist, men inte minst: Den färdiga tidningssidan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar