lördag 15 december 2012

Förfining - horisonten skymtar!

Hej!

För någon vecka sedan fick stolen fått sin första mer ytliga förfining. Kanterna som uppstod mellan två wellpappsbitar var inte särskilt snygg, därför håller jag på att fixa detta.

Jag använder mig av PVA medium blandat med vatten. Sedan tar jag ett material som faktiskt är underlagspapp när man målar, men det fungerar lika bra med det mer klassiska tidningspappret, bakplåtspapper eller vanligt vitt skisspapper.

Först började jag med att använda det vanliga skisspappret, men upptäckte snart att den vikta kanten inte blev särskilt kantig. Därför bytte jag till ett brunt målarunderlagspapper, med samma metod: Smeta lim på båda sidor av pappersbiten, sätt på över den fula kanten och -Woila! En snygg kant som blir betydligt enklare att måla över! :)

När alla kanter är klara ska jag fixa stolsben så att stolen blir en stol och inte bara rygg med sits. ;)
Benen kommer att behöva något att fästa i, vilket ska bli en ca 5 cm tjock wellpappsskiva, gjord på en massa ihoplimmade tunnare wellpappsskivor. Sedan ska jag göra trekantiga hål som passar benens storlek och sätta fast plattan på sitsens undersida. Hålen i plattan ska bara vara ungefär 2/3 in så att benen kan llimmas in i hålet och få stöd från alla håll. Dessutom ska hålet vara något snett så att åtminstone de bakre benen pekar bak från stolen.
Benen i sig kommer bara vara hårt rullade kartonger som blir trekantiga. Därefter ska en en ram av samma sort sättas i en fyrkant ungefär vid mitten mellan alla benen för extra stadga.

Därnäst är det äntligen dags för att måla stolen! Det blir mahogny och en rand med ljust gul-guld i mitten som kommer bestå av urklippta färger från tidningar. Sedan är den nog klar om jag inte kommer på fler idéer....!

Nedan följer bilder från processen.
Vi hörs!
Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar