Nu börjar sommaren, men ett redovisnings-inlägg innan sommaruppehållet hinner vi med ;)
Äntligen är möbelserien KLAR! Nedan skriver jag om Impressionismen, konstnären Camille Pissarro och om arbetsprocessen. Sedan följer egna bilder av inspirationscollage och möblerna. Ha en go sommar! :D
Kram Annie
IMPRESSIONISM
Impressionismen
var en händelserik tid. Den kom i mitten på 1800-talet och
grundades av en kärngrupp konstnärer som sägs ha träffats på ett
café i Frankrike. Konstnärerna var bland andra Claude Monet,
Camille Pissarro, Edgar Degas, Éduardo Manet, Pierre-Auguste Renoir,
Frédéric Bazille och Alfred Sisley. Anledningen till det stora
antalet beror på att flera av konstnärerna var lärlingar för
varandra.
Inspirationen
till impressionismen kom i samband med att fotografiet kom. Man blev
inspirerad av fotografiets förmåga att fånga rörelser även i
stillbilder, och därmed ville man också förmedla känslan av
rörelser i ett ögonblick genom impressionismens målningar. Innan
ismen kom dominerade Romantiken och senare Realismen, men nu hade man
blivit inspirerad av nya uppfinningar, framför allt just
fotografiet. Plötsligt kunde man fånga en realistisk posering utan
att vara konstnär, vilket resulterade i nya sätt att tänka.
Istället för det gamla sättet att måla verkligheten ville man som
impressionist finna nya sätt att skildra den på. Det var då man
började arbeta med ljus och färger. Till exempel kunde man måla en
vintermorgon när färgerna och ljuset som påverkade färgerna var
på ett visst sätt just i det ögonblicket. På så sätt var det
också typiskt för impressionismen att måla av rörelser, att fånga
ett ögonblick av verkligheten.
Istället
för att börja måla en tavla utomhus och sedan avsluta den i en
studio, målade man färdigt tavlan ute i naturen, för att riktigt
få med rörelserna, ljuset och färgerna, då man också tycktes
hitta mer kontraster och liv där. Under impressionismen spelade
alltså färger stor roll. Till exempel upptäckte man att det var
större konstrast mellan gult och violett än svart och vitt, som man
tidigare trott. Kontraster som tog ut varandra används mycket i
tavlorna, till exempel i Monets målning “Impression-soluppgång”
som gav upphov till namnet “impressionism”,
där han använt sig av gröna och blå toner för att måla vatten i
soluppgången, och där solen är starkt orange. Eller Camille
Pissarros Boulevard Montmartre tavlor, där t.ex. en är målad en
solig vårmorgon, en annan på natten och en tredje i vårregn. Här
har man arbetat mer med ljuset än med starka konstraster i färgerna,
men han har fångat in den exakta känslan av ögonblicket, med folk
som rör sig på gatorna, vagnar som åker och vädret som utgör
hela ljuset för tavlorna.
Impressionisterna
räknades till de normbrytande konstnärerna som bröt mot realismens
banor. När realisterna målade figurativ och moralisk konst av
verkligheten letade impressionisterna efter ett sätt att uttrycka
verkligheten ännu djupare genom att arbeta med just ljus och färg.
Men framför allt fick impressionisterna människor att fångas i
rörelse på sina tavlor, medan realisterna använt sig av poserande
modeller. Man använde också gärna grova penseldrag för att få
fram de rätta starka färgerna och den rörelse som skulle förmedlas
i tavlan, vilket gör att målningarna bör ses på avstånd, precis
som när man skådar ett landskap. Impressionismen föddes genom
teori, och det har gett upphov till de mer moderna ismerna som kom
efter denna epok.
Camille
Pissarro
År 1830 föddes en pojke vid namn Jacob Abraham Camille Pissarro på ön St. Thomas. Hans far
var en köpman med franskt medborgarskap som kommit till ön för att handla med
affärer till en avliden farbror. Det skulle bli stor uppståndelse till
köpmannen när han sedan gifte sig med den avlidne farbroders änka som dessutom
var utanför deras tro. Vid tolv års ålder skickades Pissarro till en
internatskola i Frankrike vid namn Savary Academy. Under sin tid som ung
student lärde han sig att uppskatta den franska konsten. I Frankrike fick han
sin målargrund av Monsieur Savary själv, och han gav Pissarro råden att måla av
naturen då det var dags att återvända tillbaka hem till ön.
Dessvärre
hade Pissarros far andra planer. När han återvände vid sjutton års ålder fick
han arbete på faderns företag som last kontorist. Dock kunde ingenting hålla
Pissarro borta från konsten helt och hållet, så under varje ledig tid tog han
tillfället i akt att öva på sin konstnärlighet. Efter fem år av arbete flyttade
Pissarro slutligen från ön till Venezuela med den danske konstnären Fritz
Melbye som inspirerat honom till att börja arbeta som professionell konstnär på
heltid. Melbye blev Pissarros lärare och vän, och de spenderade nästa två år
som konstnärer i Caracas. Där utnyttjade han sin tid väl och målade allt han
kunde tänka sig.
År 1855
flyttade Pissarro åter till Paris, den här gången för att arbeta som assistent
till Fritz Melbyes bror, Anton Melbye. Under sin tid i Frankrike studerade han
flera andra konstnärers målningar som inspirerade honom, och han studerade
konst på ett flertal skolor. Slutligen hittade han dock sin största inspiration
från konstnären Camille Corot, och senare blev det hans lärare. Pissarro
började med att måla konstverk som skulle tillfredsställa kommittén för den
franska salongen, där konstverk ställdes ut, och hans målningar stämde överens
med dåtidens standard. Det var genom att få salongen som man som konstnär
skulle exponeras, och slutligen fick Pissarro år 1859 sitt första konstverk
utställt.
Pissarro
delade Corots kärlek till naturen och landsbygden, och så småningom började han
måla dessa motiv med inställningen att måla utan förvanskning, då han vid den
här tidpunkten börjat förstå och inse betydelsen av att uttrycka naturens
skönhet på duken. Detta resulterade i att Pissarro började åka ifrån staden för
att måla den franska landsbygden. Men till skillnad från Corot, som målade
färdigt målningarna i sin studio, föredrog Pissarro att avsluta sina konstverk
utomhus. Hans tanke var helt enkelt att han ”målade det han såg”. Därför målade
Pissarro även detaljer som andra konstnärer helst reducerade ur sina målningar,
och det var en av anledningarna som ledde till oenighet mellan Pissarro och
Corot.
År 1859,
när han studerade vid en friskola vid namn Académie Sussie, blev Pissarro vän
med ett flertal konstnärer som delade hans filosofi, och det tröstade honom att
inte vara ensam. Några av gruppens medlemmar var Claude Monet, Armand Guillaumin och Paul
Cézanne. Pissarro delade gruppens åsikt att måla människor i naturliga miljöer,
men det innebar också att de trotsade salongens krav för utställningarna. År
1863 skulle deras målningar därmed komma att tas bort från salongen, och
istället beslutade den franske kejsaren Napoleon III att ställa ut målningarna
i en separat hall. Dessvärre slutade det med att endast Pissarro och Cézannes
målningar ingick, och utställningen fick en fientlig reaktion från både
tjänstemännen och allmänheten.
Efter ett
giftemål med sin mors piga, flyttade hela Pissarros familj till London på grund
av kriget där han inte fick lov att delta eftersom han hade dansk nationalitet.
I London träffade Pissarro en konsthandlare från Paris som blev hans återförsäljare
som hjälpte honom att sälja sin konst under större delen av livet. Senare
skulle han åter flytta tillbaka till Paris, men när Pissarro kom tillbaka fann
han sina drygt 1500 målningar som han gjort över 20 år nu endast var 40. Alla
de andra hade antingen skadats eller förstörts under hans tid i London då kriget
härjat, och flera av dem antas ha varit just impressionism-målningar. Det var
nu han började utveckla ismen på riktigt, och snart förenades han åter med sitt
tidigare umgänge, däribland konstnärerna Cézanne, Monet, Éduard Manet,
Pierre-Auguste Renoir och Edgar Degas. Här uttryckte Pissarro dessutom sin
åsikt om att de skulle ha ett alternativ till salongen, då de i gruppen delade
samma stil och då skulle kunna ställa ut på samma ställe. Pissarro hjälpte så
till att skapa ett kollektiv år 1873, som innehöll femton konstnärer. Vid den
här punkten sågs Pissarro som en fadersfigur av de andra konstnärerna, och
redan följande år hade de sin första impressionistiska utställning som både
skulle chockera och göra kritikerna skräckslagna. Cézanne, som inspirerats mycket
av Pissarro, skulle efter hans död år
1903 referera till Pissarro som ”den förste impressionistiska” och i
tacksamhetsskuld betalade han Pissarro genom att själv skriva sig som ”elev av
Pissarro” i en utställningskatalog.
Pissarros
konstverk var skilde sig från de samtida konstnärerna på det sättet att han
ville fånga den rätta känslan, och måla den faktiska verkligheten. Han
experimenterade med färgerna för att förmedla ljuset så som det uppfattades i
verkligheten, och hans tavlor var nästan alltid befolkade. När jag valde
Pissarro fastnade jag för hans sätt att fånga ett levande landskap. Han
reducerade ingenting, utan lät konstverket tala för sig själv. Han ville visa
naturens skönhet utan förändringar, och alla hans tankevägar tycker jag fyller
alla de kriterier som impressionismen står för. Inspirerad av den nya uppfinningen fotografiet, ville han
liksom andra impressionister fånga stillbilder som uttryckte rörelse, istället
för de realister som gjort porträtt av människor som poserat. Genom att måla
befolkade målningar och hitta ljus och rörelserna i den vackra naturen får
Pissarro hela tavlan att kännas levande, som en bild tagen direkt från verkliga
livet på platsen.
Arbetsprocessen
Själva möblerna kom till rätt sent i
arbetsprocessen. Anledningen var att jag läste på ordentligt om
impressionismen, och jag fann det mycket intressant. När hjärnan
blivit fullproppad med kunskap var det dags att välja en konstnär.
Naturligtvis skulle det vara en av alla konstnärerna från
kärngruppen som etablerade ismen, men att välja blev svårare än
jag hade trott.
Efter mycket betänkande hade jag snart
jämfört alla konstverk av konstnärerna och fastnat för två av
dem. Den ena var Claude Monet och hans tavlor med grova penseldrag
och olika kontrasterande färger men framför allt olika ljus och
årstider. Den andra som jag fastnade för var Camille Pissarro. Där
fick jag upp ögonen för målningarna av Boulevard Montmartre; en
fransk stadsgata som han målat av flera gånger under olika
årstider, olika tider på dagen och i olika väder. Samma motiv, men
ändå så stor skillnad mellan varje tavla. Även dessa tavlor hade
grova penseldrag, men var till skillnad från Monets i stort sett
alltid befolkade. Det var anledningarna till att jag till slut
bestämde mig för Pissarro, eftersom hans tavlor fyllde allt som jag
tyckte se i Monets tavlor, och lite till. I Montmartre-tavlorna
tycktes jag finna allt det som impressionismen stod för, nämligen
inspiration från fotografiet där man vill fånga rörliga ögonblick
som fester eller en gata med folk i rörelse. Man ville gärna måla
utomhus för att på så sätt fånga de exakta färgerna som hade så
stora kontraster. Till exempel så kunde träd i natten bli blå
eller lila istället för svarta – man använde helt enkelt kulörer
istället för svart och vitt, och gärna stora kontraster mellan
färgerna. På grund av impressionismens kärlek till att måla
utomhus fick jag idén att göra inomhusmöbler som påminner om
utomhus! På så sätt skulle det kännas som att ta in utsidan till
insidan med praktiska men annorlunda möbler som fungerar vackert i
stora hem.
Den första möbeln som jag designade
var inspirerad från träden som kantade gatan och den ständigt
återkommande gatlyktan som syns på varje tavla. Härmed blev det
alltså en golvlampa i form av ett stadsplanterat dekorationsträd.
Hela kollektionen skulle bygga på rörelse, ljus och stadskänsla.
Även starka färger kunde komma som inslag här och där, som till
exempel det lila som är komplementfärg till det orangea i lampan.
För att sedan få in känslan av ögonblick och rörelse satte jag
den konformade ”stammens” spets längst ut på foten. På så
sätt får man känslan av att lampan ska tippa över, vilket kan
beskrivas som en bild taget i ögonblicket.
Möbel nummer två var en garderob
(naturligtvis, eftersom ordet garderob kommer från franskan!). Ett
tag satt jag och funderade på hur jag definierar en vanlig garderob
när jag tänker på den. Eftersom den franska känslan var given,
tänkte jag mig en stor dubbeldörrs-garderob som inte är inbyggd.
Att sedan studera min favoritmålning av Montmartre-tavlorna,
nämligen den på natten, gjorde att jag fick inspiration till en hel
garderob i ett svep. Det är nämligen så, att varje
lägenhetsfönster påminde i formen om just en garderob. Sagt och
gjort – det blev ett lägenhetsfönster. Botten på garderoben är
av mursten för att efterlikna tegelhusen, och man ser fönstret som
på natten, eftersom gardinerna är fördragna och skuggor står i
olika ställningar innanför. Här får man alltså både känslan av
att stå utomhus och titta in genom ett fönster och av människors
rörelser. Fönstret är dessutom delat på två, för att det ska
ska tolkas som lägenheter, och träet som finns i alla möbler i
serien är till för att få en touch av naturen, inspirerat av
trädstammar.
För att fullborda möbelkollektionen
ville jag använda den faktiska inspirationsbilden, grunden till alla
idéer i själva möblerna. Min idé var, att man skulle få en tavla
i hemmet på ett helt nytt sätt, som dessutom skulle ge stor
kontrast till väggen bakom. Jag vill att man ska uppskatta själva
konstverket som ligger som grund till kollektionen. Dessutom matchar
det väldigt bra till de andra två möblerna, eftersom det blir som
att ha inspirationsmålningen ihop med designen, och det gör hela
serien fulländad och enhetlig tack vare tavlan som binder samman
banden. Den perfekta formen till en tavla är egentligen bara en
tråkig rektangel, men det fick mig att tänka på en byrå.
Jag ville att man skulle se hela målningen på framsidan, över lådorna, men designen skulle vara något mer speciell. Till skillnad från de andra möblerna använde jag mig av de mest simpla förändringarna av byrån för att framhäva målningens personlighet och former. Ibland är faktiskt det enklaste det mest snygga och stilrena, resonerade jag. Jag ville att man skulle se hela målningen på framsidan, över lådorna, men designen skulle vara något mer speciell. Till skillnad från de andra möblerna använde jag mig av de mest simpla förändringarna av byrån för att framhäva målningens personlighet och former. Ibland är faktiskt det enklaste det mest snygga och stilrena, resonerade jag, och därför valde jag att vinkla ovansidan på byrån en aning uppåt, så att man ser hela målningen framifrån. Eftersom byrån i sig blir speciell, ville jag att man ändå skulle kunna betrakta målningen och möbeln i sin enkelhet - utan överdrifter eller konstgrepp. Det var precis så Pissarro ville att man skulle betrakta hans tavlor - bara verkligheten i sin underbara vackert naturliga enkelhet, och på samma sätt får man nu också betrakta denna byrå: utan förvanskningar och i sin allra vackraste enkelhet.
Eftersom tavlan är målad in mot mitten, i centralperspektiv, ville jag följa vinkeln av husen som riktades in mot mitten. På samma sätt vinklade jag därför också själva byråns sidor in mot mitten, så att möbeln är bredare fram än bak. Detta innebär att sidorna inte syns framifrån, vilket var min avsikt. Dessa fick också det populära 1800-tals mahognyträet för att matcha de andra möblerna i kollektionen, för att vara så intetsägande och enkelt som möjligt så att de framhäver målningen och för att ta upp träet i stammarna på målningen.
Hela kollektionen bygger alltså
huvudsakligen på inspiration från just natt-tavlan, eftersom jag
tyckte att den visade allt som impressionismen stod för. På ett
sätt kunde jag het enkelt inte slita blicken från just den tavlan,
eftersom den talade mer till mig än de andra, den kändes mer
levande. Kanske berodde det på de ännu grövre penseldragen, eller
kontrasterna av de orangea lamporna mot det mörka blå? Oavsett
anledningarna så kändes det rätt självklart att följa hjärtat
och välja den bild som tilltalade mig mest. Utomhus är basordet som
syns tydligt i alla möbler, och att ha ett tydligt budskap var
tanken i kollektionen, man ska kunna känna känslan även om man
inte kan hela historien - känna impressionismen.
Impressionismen - inspirationscollage |
Camille Pissarro - Boulevard Montmartre - inspirationscollage |
Golvlampan - möbelcollage |
Garderoben - möbelcollage |
Byrån - möbelcollage |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar